I. BEVEZETÉS


A "választási szettel" egy olyan hasznos, akár egyénileg, akár csoportosan forgatható, tanulmányozható és feldolgozható segédanyagot kívánunk a nagykorúság küszöbére érkezett, a választásra érett ifjúság kezébe adni, amely újfajta szemléletével, a téma többoldalú megközelítésével hasznosan segítheti a történelemtanítást és az állampolgári ismeretek elsajátítását, valamint a tanárok erre irányuló munkáját.

Az elmúlt évtizednyi időben végbement jelentős szemléleti és tudati változások, a társadalmi és politikai környezet átalakulásai, az azokat mozgató erők és az új tudományos felismerések, a tágabbra nyitott politizálási lehetőségek és igények, a demokratizálódás folyamatának kiszélesedése új feladatokat és kihívásokat jelentenek tanárnak, diáknak egyaránt.

Az új történelem tankönyvek mára már jobban, gyorsabban és nyitottabban követik e változásokat, s ha a nagy folyamatok mozgatóinak bemutatását el is végzik, a mögöttes, a hétköznapokhoz jobban kötődő eseményekhez és tényekhez természetesen nem juthat már idő és erő, hely és mód. Olyan ismeretek eshetnek így ki a látókörből, amelyek ugyan akár a hétköz-napokban – pl. a tömegkommunikáció legkülönfélébb csatornáin át – eljuthatnak hozzánk, de lényegük tudatosulási szintje esetenként is csak igen alacsony nívón mozog. A tanulók különböző befogadási képessége, eltérő képzettségi foka, a legkülönbözőbb érdeklődési köre még a megtanulandó ismeretanyag átadása esetében is gondot jelenthet. Egy, a tantervtől elkülönülő "ismeretszerzési program" elfogadása még ettől is több bizonytalansággal járhat, eredményességéről nem is szólva.

Hasonló, vagy témájában ehhez közelálló segédanyaggal a történelemtanárok nem igen találkozhattak. Számukra is igen fontos, hogy e segédanyag második részében röviden összefoglalt "választástörténet"-et egyrészt a tananyaghoz, másrészt pedig a tanulóifjúság befogadó készségéhez igazítsák.
 
A tartalom és a módszer kölcsönhatásának figyelembe vételével, a tanulók képességeinek és képzettségi fokának, érdeklődésüknek megfelelő módszereket kell kiválasztani az ismeretanyag lehető legjobb átadására. Ezt minden bizonnyal elősegíti az olvasókönyv is.
 
A többszínű anyag alkalmas lehet arra, hogy felkeltse az érdeklődést, hogy lekösse a figyelmet, hogy valamelyike netán önálló feldolgozó- vagy alkotómunkára serkentse a tanulókat. Ha csupán annyit érünk el vele, hogy a leendő első választók közügyek iránti érdeklődését felkeltjük, s felébresztjük, tudatosítjuk bennük az ez irányú cselekvőkészséget, akkor már nem hiába állítottuk össze a demokráciára nevelés nagy programján belüli anyagunkat.

Az anyag feldolgozására – tiszteletben tartva a legteljesebb tanári szabadságot – a beszélgető típusú feldolgozást javasoljuk, az anyag egyes részeinek önálló használatát, a szöveg- és forráselemzést, a képanyag megtekintését, majd a megadott – vagy tetszőleges – kérdések alapján az elemzések és válaszok megfogalmazását.

Az anyag tematikája nem igazodik a történelem tankönyvekhez, ha csak annyiban nem, hogy az elmúlt mintegy másfél évszázadnyi időszak választásainak történetét kronologikus rendben tárja elénk.
 
Bízunk abban, hogy érdeklődésre is serkent az olvasókönyvben foglalt történelmi dokumentum- és forrásanyag feldolgozása. Ennek eredményeként a társadalom jövője számára rendkívül fontos első választáson az arra érett nagykorú ifjúság már az első alkalommal az eddigieknél nagyobb számban jelenik meg, és nagyobb arányban vesz a részt a mindennapi politizálásban, a demokrácia ezen igen fontos alapjainak megteremtésében.

 

 

A szerző