60/1991. (XI. 19.) AB határozat

Inárcs Község Önkormányzatának Képviselőtestülete a 13/1991. Kt. határozata ellen a helyi népszavazás elrendelésének jogszabálysértő elutasítása miatt benyújtott alkotmányossági panasz, valamint jogszabályok értelmezésére és jogalkotási javaslatok elbírálására irányuló indítvány tárgyában

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

Az Alkotmánybíróság helyi népszavazás elrendelésének jogszabálysértő elutasítása miatt benyújtott alkotmányossági panasz, valamint jogszabályok értelmezésére és jogalkotásra irányuló javaslatok elbírálására irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő

határozatot.

Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Inárcs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 13/1991. Kt. határozatával jogszabálysértő módon utasította el az Inárcs, Fő út 229-275. hsz-ig terjedő területrész átadása tárgyában a helyi népszavazás elrendelését. Ezért Inárcs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/1991. Kt. határozatát megsemmisíti.

Egyúttal felhívja a képviselő-testületet arra, hogy a lakott területrész átadása ügyében a helyi népszavazás elrendelésére irányuló kezdeményezést - a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény rendelkezéseinek figyelembevételével, e határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül - ismételten tárgyalja meg, és hozzon a népszavazás kezdeményezése tárgyában új, törvényes határozatot.

Az Alkotmánybíróság Inárcs Község Önkormányzatának indítványát -hatáskör hiányában - visszautasította.

Az Alkotmánybíróság ezt a határozatot a Magyar Közlönyben közzéteszi.

INDOKOLÁS

I.

1. Kakucs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete - 24/1991. Kt. határozata alapján - alkotmányossági panaszt nyújtott be, s annak megállapítását kérte, hogy Inárcs Község Önkormányzata jogszabálysértő módon utasította el az Inárcs, Fő út 229-275. hsz-ig terjedő területrész átadása tárgyában a helyi népszavazás elrendelését. Az indítványozó arra hivatkozott, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) vonatkozó rendelkezései, valamint Inárcs Község Önkormányzatának 1/1990. Kt. önkormányzati rendelete 26. §-a alapján a képviselő-testületnek helyi népszavazást kellett volna elrendelnie.

2. Inárcs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete - 14/1991. Kt. határozatával - az említett településrész átadásával összefüggő kérdésekben az Alkotmánybíróság állásfoglalását, a vonatkozó jogszabályok értelmezését, valamint önkormányzati határozat véleményezését kérte, s jogalkotásra irányuló javaslatokat nyújtott be.

II.

Az Alkotmánybíróság - álláspontja kialakításakor - az Ötv.-nek a területrészek átadására vonatkozó rendelkezéseiből indult ki.

Az Ötv. 56. § (1) bekezdése szerint "az érintett képviselő-testületek megállapodhatnak területrész átadásáról, átvételéről vagy cseréjéről". Kakucs és Inárcs önkormányzatai között a területrész átadására vonatkozóan megállapodási készség nem alakult ki.

E § (2) bekezdésének első mondata előírja: "Lakott területrész átadása esetén az ott lakó választópolgárok - falugyűlésen vagy helyi népszavazással kinyilvánított - többségi támogatása szükséges a megállapodáshoz".

Az Ötv. 56. § (2) bekezdés második mondata szerint "lakott területrész átadása nem tagadható meg, ha azt az ott lakó választópolgárok többsége helyi népszavazással kezdeményezi". Az ott lakó választópolgárok helyi népszavazás elrendelését kérték. A 47. § (2) bekezdése kimondja, hogy "a képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt az önkormányzati rendeletében meghatározott számú választópolgár kezdeményezte". Az indítványhoz csatolt iratokból megállapítható, hogy az érintett településrész állandó lakosainak többsége - az inárcsi önkormányzat említett rendeletének megfelelő számban és arányban - kezdeményezte a helyi népszavazás elrendelését.

Az Ötv. 47. § (3) bekezdése előírja: "A helyi népszavazásra irányuló kezdeményezésről a képviselő-testület a legközelebbi ülésén, de legkésőbb egy hónapon belül határoz. A helyi népszavazást az elrendelésétől számított két hónapon belül kell megtartani. A helyi népszavazás egy napra, vagy egymást követő napokra is kitűzhető."

Az Inárcsi Önkormányzat Képviselő-testülete az előbbi rendelkezésben megállapított határidőn belül nem határozott a helyi népszavazásra irányuló kezdeményezésről, s nem tűzte ki a helyi népszavazást. Újabb ülésén pedig - a rendelkező részben megsemmisített határozatával - elutasította a helyi népszavazás kitűzésére irányuló javaslatot.

III.

1. Az Ötv. 51. §-a előírja: "Az Alkotmánybírósághoz alkotmányossági panaszt lehet benyújtani a helyi népszavazás elrendelésének jogszabálysértő elutasítása, lebonyolítása, illetőleg a helyi népi kezdeményezés tárgyalásának jogellenes elutasítása miatt. Az alkotmányossági panaszt a jogszabálysértéstől számított tizenöt napon belül lehet benyújtani."

Kakucs Önkormányzata a törvényes határidőn belül, 1991. március 27-én fordult az Alkotmánybírósághoz. Az Alkotmánybíróság az alkotmányossági panaszt megalapozottnak találta, s megállapította, hogy az Inárcsi Önkormányzat Képviselő-testülete megsértette az Ötv. 47. § (2) és (3) bekezdésének rendelkezéseit. A helyi népszavazás kitűzésére vonatkozó javaslat elutasításával a képviselő-testület megakadályozta azt, hogy a lakott területrész átadására irányuló megállapodás az Ötv. 56. § (2) bekezdés második mondatában meghatározott, a fentiekben már említett módon létrejöhessen.

Az Alkotmánybíróság fontosnak tartja felhívni a figyelmet az Alkotmány 44. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezésre, miszerint "a választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk választott képviselő-testület útján, illetőleg helyi népszavazással gyakorolják".

Az inárcsi képviselő-testület a helyi népszavazás elrendelésének jogszabálysértő elutasításával nemcsak az Ötv. előbbiekben idézett előírásait, valamint saját rendeletét sértette. Eljárása ellentétes az Alkotmány 44. § (1) bekezdésével is, mivel megakadályozta a helyi önkormányzás népszavazás útján történő gyakorlását.

Fentiek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően határozott.

2. Az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre törvény értelmezésére, jogalkotásra irányuló javaslatok elbírálására, valamint önkormányzati határozatok véleményezésére. Ezért az Alkotmánybíróság az inárcsi önkormányzat indítványát visszautasította.

Dr. Ádám Antal s.k.
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilény Géza s.k. Schmidt Péter s.k.
alkotmánybíró alkotmánybíró