XII.
A VÁLASZTÁSI KAMPÁNY

1997. évi C. törvény
a választási eljárásról

Kampány

149. § E törvény alkalmazásában
        o) választási kampány: választási program ismertetése, jelölt, lista, jelölő szervezet népszerűsítése, választási gyűlés szervezése, plakát elhelyezése, önkéntesek igénybevétele.

Kampányidőszak

40. § (1) A választási kampány a választás kitűzésétől a szavazást megelőző nap 0 óráig tart.
    (2) A szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig választási kampányt folytatni tilos (kampánycsend).

48/2001. (XII. 29.) BM rendelet a 2002. április 7. és 21. napjára kitűzött
országgyűlési képviselő-választás eljárási határidőinek és határnapjainak megállapításáról

4. § (1) A választási kampány 2002. április 5-én 24.00 óráig, illetőleg április 7-én 19.00 órától április 19-én 24.00 óráig tart [Ve. 40. § (1) bek.].
  (2) Kampányt folytatni április 6-án 0.00 órától április 7-én 19.00 óráig, illetőleg 2002. április 20-án 0.00 órától április 21-én 19.00 óráig tilos [Ve. 40. § (2) bek.].

A kampánycsend megsértése

41. § A kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok választói akaratának befolyásolása, így különösen: a választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás (szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital adása), pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak osztogatása, választási plakát (a továbbiakban: plakát) elhelyezése, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton.

11/1998. (V. 18.) OVB állásfoglalás
a kampánycsend tárgyában

Fentiekre tekintettel a kampánycsend megsértésének minősül, ha annak beállta után bármely írott vagy elektronikus médium a választással összefüggésbe hozható személyt vagy pártot említ, vagy szerepeltet, a jelöltek számáról és összetételéről, az esetleges visszalépésekről stb. információt szolgáltat. Ez a követelmény irányadó a korábban felvett programok ismétlésére is. A kampánycsend idején a kiesett jelöltről szóló tájékoztatásra a Ve. 67. § (3) bekezdése értelmében a szavazatszámláló bizottság jogosult.

Plakát

42. § (1) A választási kampány végéig a jelölő szervezetek és a jelöltek engedély nélkül készíthetnek plakátot. A plakát olyan sajtóterméknek minősül, amely engedély és bejelentés nélkül előállítható. Egyebekben a plakátra a sajtóról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.
    (2) Plakát - a (3)-(6) bekezdésben meghatározott kivételekkel - korlátozás nélkül elhelyezhető.
    (3) Épület falára, kerítésre plakátot elhelyezni kizárólag a tulajdonos, a bérlő, illetőleg - állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén - a vagyonkezelői jog gyakorlójának hozzájárulásával lehet.
    (4) Egyes középületeken vagy a közterület meghatározott részén plakát elhelyezését a helyi önkormányzat, a fővárosban a fővárosi önkormányzat műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból rendeletben megtilthatja. Állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül plakátot elhelyezni tilos.
    (5) A választási kampányt szolgáló önálló hirdetőberendezés elhelyezésére a közterület-használatról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.
    (6) A plakátot úgy kell elhelyezni, hogy az ne fedje más jelölt vagy jelölő szervezet plakátját, és károkozás nélkül eltávolítható legyen. A plakátot az, aki elhelyezte, vagy akinek érdekében elhelyezték, a szavazást követő 30 napon belül köteles eltávolítani.

48/2001. (XII. 29.) BM rendelet a 2002. április 7. és 21. napjára kitűzött
országgyűlési képviselő-választás eljárási határidőinek és határnapjainak megállapításáról

4. § (4) A plakátot az, aki elhelyezte, vagy akinek érdekében elhelyezték, 2002. május 21-ig köteles eltávolítani [Ve. 42. § (6) bek.].

149. § E törvény alkalmazásában
        l) plakát: választási falragasz, hirdetés, felirat, szórólap, vetített kép, zászló, embléma a hordozóanyagtól függetlenül,

Gyűlés

43. § (1) A választási gyűlések nyilvánosak. A rend fenntartásáról a gyűlés szervezője gondoskodik.
    (2) A választási kampány céljára az állami és önkormányzati költségvetési szervek a jelöltek, jelölő szervezetek számára azonos feltételekkel bocsáthatnak rendelkezésre helyiséget és egyéb szükséges berendezést. Állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben választási kampányt folytatni, választási gyűlést tartani tilos, kivéve az ötszáznál kevesebb lakosú településen, feltéve, hogy más közösségi célú épület nem áll rendelkezésre.

Rádió- és televízióközvetítés

44. § (1) A kampányidőszakban a műsorszolgáltatók a jelölő szervezetek, illetőleg a jelöltek számára azonos feltételekkel tehetnek közzé politikai hirdetést. A politikai hirdetéshez véleményt, értékelő magyarázatot fűzni tilos.
    (2) A műsorszolgáltatók választási kampányban való részvételére egyebekben a rádiózásról és televíziózásról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

93. § (1) Az országos közszolgálati műsorszolgáltatók az országos listát állító jelölő szervezetek, a körzeti közszolgálati műsorszolgáltatók a vételkörzetükben területi listát állító jelölő szervezetek, a helyi közszolgálati műsorszolgáltatók a vételkörzetükben induló egyéni választókerületi jelöltek politikai hirdetéseit a szavazást megelőző 18. naptól legkésőbb a szavazást megelőző 3. napig legalább egyszer ingyenesen közlik.
    (2) A választási kampány utolsó napján az (1) bekezdésben megjelölt műsorszolgáltatók az (1) bekezdésben meghatározottak szerint, ingyenesen közzéteszik a jelölő szervezetek, illetőleg jelöltek által készített politikai hirdetéseket.

48/2001. (XII. 29.) BM rendelet a 2002. április 7. és 21. napjára kitűzött
országgyűlési képviselő-választás eljárási határidőinek és határnapjainak megállapításáról

4. § (11) Az országos közszolgálati műsorszolgáltatók az országos listát állító jelölő szervezetek, a körzeti közszolgálati műsorszolgáltatók a vételkörzetükben területi listát állító jelölő szervezetek, a helyi közszolgálati műsorszolgáltatók a vételkörzetükben induló egyéni választókerületi jelöltek politikai hirdetéseit 2002. március 20-tól április 4-ig, illetőleg április 8-tól április 18-ig legalább egyszer ingyenesen közlik [Ve. 93. § (1) bek.].
  (12) A (11) bekezdésben megjelölt műsorszolgáltatók 2002. április 5-én, illetőleg április 19-én a (11) bekezdésben meghatározottak szerint, ingyenesen közzéteszik a jelölő szervezetek, illetőleg jelöltek által készített politikai hirdetéseket [Ve. 93. § (2) bek.].

 

1/2002. (II.1.) OVB állásfoglalás
a közös jelölt- és közös lista-állítással kapcsolatos egyes kérdésekről

a műsorszolgáltatók a közösen jelöltet, illetve közös listát állító jelölő szervezetek (pártok) politikai hirdetéseit egy jelölő szervezet politikai hirdetéseiként kötelesek azonos feltételekkel közzétenni;


4/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalás
A választási kampányra vonatkozó egyes jogszabályi rendelkezések tárgyában

A hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Ve. VI. fejezetében szabályozott választási kampány (Ve. 40. - 45. §) a Ve. tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárás - Ve. 2. § a)- e) pont része. 
A Ve. 40. § (1) bekezdése egyértelműen szabályozza a választási kampány időbeli terjedelmét. A választási kampány fogalmát a Ve. 149. § o) pontja határozza meg. A választási kampány időszakában a Ve. 149. § o) pontja alapján definiált kampánycselekmények jogi megítélése attól függ, hogy ezeket a Ve. milyen tartalommal szabályozza, illetve az adott kampánycselekményt jelölő szervezethez, jelölthöz illetve listához kapcsolja-e. 
A Ve. a kampánycselekmények egy részére vonatkozóan - például választási program ismertetése, önkéntesek igénybevétele - ilyen sajátos feltételt nem állapít meg. A Ve. népszerűsítési cselekmények végzését ugyanakkor sajátos jogi minőséghez köti. Az említett kampánycselekmények a Ve. 149. § o) pontja szerint jelölő szervezet, jelölt és lista tekintetében végezhetők. 
A jelölő szervezet, a jelölt illetve a lista - az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint - választási eljárásban való részvételét illetően e minőségét a Ve. 55. § szerinti nyilvántartásba vételtől nyeri. Ezért a választási kampány időszakában jelölő szervezet, jelölt illetve lista vonatkozásában végzett népszerűsítési cselekmények a Ve. 149. § o) pontjára figyelemmel attól az időponttól tekintendők kampánycselekménynek, amikor a jelölő szervezet, a jelölt, illetve a lista nyilvántartásba vétele a Ve. hivatkozott szabályainak megfelelően megtörtént. 


5/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalás
A választási kampány résztvevői tárgyában

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Ve. szervi hatálya alá nem tartozó állami szervek - például az Országgyűlés, a Kormány és más közigazgatatási szervek, a bírói ügyészi szervek stb.- nem résztvevői a Ve. tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárásnak. A Ve. szervi hatálya alá nem tartozó állami szervek feladat- és hatáskör gyakorlása, tevékenysége nem tartozik a Ve. által szabályozott választási eljárás körébe. Ezért az állami szervek hatáskörének és feladatkörének gyakorlása, működése nem sorolható a Ve. 149. § o) pontban meghatározott és 40-45. §-ban szabályozott választási kampány körébe, s kampánycselekménynek sem minősíthető.
Az Országos Választási Bizottság nem rendelkezik hatáskörrel a választásra fordított állami és más pénzeszközök felhasználásának ellenőrzésére nézve. E pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése a Ve. 92. § (3) bekezdésében meghatározott állami szerv hatásköri jogosítványa.


8/2002. (II. 20.) OVB állásfoglalása
a választási kampány egyes kérdéseiről

Az OVB megállapítja, hogy Ve. szervi hatálya alá nem tartozó állami, illetve önkormányzati szervek és testületek tagjai, valamint tisztségviselői - így országgyűlési, illetve helyi önkormányzati képviselő, polgármester, stb. - feladat- és hatáskör-gyakorlásával összefüggő tevékenységének vizsgálata, megítélése nem tartozik az OVB hatáskörébe.

Adatszolgáltatás

45. § (1) A személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala a névjegyzékben szereplő választópolgárok családi és utónevét, valamint lakcímét a jelölteknek, jelölő szervezeteknek kérésükre, díjfizetés ellenében, azonos feltételek mellett a szavazás napja előtti 20. napot követően átadja. A szolgáltatás nem, életkor vagy lakcím szerinti csoportosításban is igényelhető.
    (2) A közszemlére tett névjegyzék másolatát a helyi választási iroda vezetője a jelölt, jelölő szervezet által írásban bejelentett igény alapján díjfizetés ellenében, azonos feltételek mellett, a szavazás napja előtti 20. napot követően - legfeljebb szavazóköri bontásban - a jelölt, jelölő szervezet számára átadja.
    (3) Az (1)-(2) bekezdés alapján teljesített adatszolgáltatás adatait kizárólag a választási kampány céljára lehet felhasználni. Egyéb célú felhasználásuk, jogosulatlan személynek, szervezetnek, más jelöltnek vagy jelölő szervezetnek történő átadásuk tilos. Az adatszolgáltatás adatait a szavazás napján meg kell semmisíteni, és az erről készült jegyzőkönyvet három napon belül át kell adni az adatszolgáltatónak.
    (4) A választási kampány céljára a helyi választási iroda vezetőjén, továbbá a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatalán kívül a jelöltek, jelölő szervezetek számára más állami vagy önkormányzati szerv a saját nyilvántartásaiból személyes adatot nem szolgáltathat ki.

48/2001. (XII. 29.) BM rendelet a 2002. április 7. és 21. napjára kitűzött
országgyűlési képviselő-választás eljárási határidőinek és határnapjainak megállapításáról

4. § (5) A BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala a névjegyzékben szereplő választópolgárok családi és utónevét, valamint lakcímét a jelölteknek, jelölő szervezeteknek kérésükre 2002. március 19-től adja át [Ve. 45. § (1) bek.].
  (6) A közszemlére tett névjegyzék másolatát a helyi választási iroda vezetője a jelölt, jelölő szervezet kérésére 2002. március 19-től adja át [Ve. 45. § (2) bek.].
  (7) Az (5) és (6) bekezdés szerint teljesített adatszolgáltatás adatait legkésőbb 2002. április 21-én kell megsemmisíteni. Az erről készült jegyzőkönyvet legkésőbb 2002. április 24-ig át kell adni az adatszolgáltatónak [Ve. 45. § (3) bek.].

10/1998. (II. 20.) BM rendelet
a választási adatszolgáltatásokért fizetendő
igazgatási szolgáltatási díjakról

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 67. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 45. §-a (1)-(2) bekezdésére figyelemmel - a következőket rendelem el:

1. § (1) A Ve. 45. §-ának (1)-(2) bekezdése szerinti adatszolgáltatásért igazgatási szolgáltatási díjat (a továbbiakban: díj) kell fizetni.
    (2) A díj mértékét e rendelet melléklete állapítja meg. A díj az általános forgalmi adót nem tartalmazza.
    (3) Az adatszolgáltatási ügyben kiadott első fokú határozat elleni fellebbezés, továbbá a felügyeleti intézkedést kezdeményező kérelem díjának megállapítására az Itv. 29. §-ának (2)-(3) bekezdésében, a díj visszafizetésére az Itv. 32. §-ában foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni.
2. § (1) A díjfizetési kötelezettséget - ideértve a fellebbezés, továbbá a felügyeleti intézkedést kezdeményező kérelem díját is - az adatszolgáltatást teljesítő Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal előirányzat-felhasználási keretszámlájára, illetőleg - települési szinten teljesített szolgáltatás esetében - az illetékes települési önkormányzat költségvetési elszámolási számlája (a továbbiakban együtt: bankszámla) javára kell teljesíteni.
    (2) A díjat az adatszolgáltatás kezdeményezésekor, illetőleg - amennyiben a díj összege a kezdeményezés időpontjában nem állapítható meg - az adatszolgáltató általi díjmegállapítás közlését követő három munkanapon belül köteles megfizetni az igénylő. Az adatszolgáltatás a díj befizetését és annak igazolását követően teljesíthető. Az adatszolgáltatási kérelem elutasítása esetében a már megfizetett díjat az adatszolgáltató az elutasító határozat jogerőre emelkedésétől számított három munkanapon belül köteles az igénylőnek visszautalni.
    (3) A díj az adatszolgáltatást teljesítő Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal, illetőleg az illetékes települési (fővárosi kerületi) polgármesteri hivatal, körjegyzőség esetén a körjegyzőség bevétele, bankszámlaszámát az általa kibocsátott számla tartalmazza. A díjak nyilvántartására és elszámolására a költségvetés alapján gazdálkodó szervek beszámolási és könyvvezetési kötelezettségéről szóló jogszabály előírásait kell alkalmazni.
3. § Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Melléklet a 10/1998. (II. 20.) BM rendelethez

Az adatszolgáltatás igazgatási szolgáltatási díjai

Az adat megnevezése  Díjtétel (Ft)
1.  A névjegyzékben szereplő választópolgárok családi és utóneve, lakcíme (nemenként, korcsoportos és lakcím szerinti bontásban is) 
- mágneses adathordozón  2,50 Ft/fő + áfa
- leporellón  4,00 Ft/fő + áfa
- öntapadós etiketten  5,00 Ft/fő + áfa
2.  A közszemlére tett névjegyzék másolata A/4-es formátumban  8,00 Ft/lap + áfa