3.2.4 A szavazás szavazóköri eredménye

A választások tisztaságának megőrzése, az eredmény megállapításának jogszerűsége megköveteli, hogy a szavazóköri eredmény megállapítása folyamatosan, megszakítás nélkül történjen, s a bizottság együttesen számlálja meg a szavazatokat, töltse ki és írja alá a jegyzőkönyvet s mindaddig együtt maradjon, amíg a jegyzőkönyvek ellenőrzése be nem fejeződött.

3.2.4.1 A szavazatszámlálást megelőző feladatok

A szavazatszámláló bizottság először a fel nem használt, valamint a rontott szavazólapokat külön-külön kötegbe foglalja, és a köteget lezárja úgy, hogy a pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne lehessen kivenni, illetőleg betenni. Egyúttal elcsomagolja a fel nem használt borítékokat is.

FIGYELEM!
Az urnákat nem lehet kibontani míg a fel nem használt és rontott szavazólapok kötegelése meg nem történt!

A szavazatszámláló bizottság az urna felbontása előtt ellenőrzi az urna sértetlenségét, felbontja az urnát és meggyőződik az ellenőrző lap meglétéről.

Ezt követően a szavazatszámláló bizottság három csoportot képez az urnából kivett szavazólapokból

- érvényes szavazólapok
- érvénytelen szavazólapok
- vitatott érvényességű szavazólapok (ha vannak ilyenek)

3.2.4.2. Az érvénytelen szavazatok számának megállapítása

Érvénytelen a szavazat ha a szavazó:

- szavazatát bélyegző nélküli szavazólapon adta le 
- egynél több jelöltre, listára szavazott
- egy jelöltre illetve listára sem szavazott
- nem lehet megállapítani kire adta a szavazatát
- kiesett jelöltre szavazott
- nem a jelölt, jelölő szervezet neve feletti vagy melletti körben elhelyezett egymást metsző két vonallal (+ vagy x) szavazott
- toll helyett ceruzát használt

Érvénytelenek a felsorolt okból érvénytelen szavazatot tartalmazó szavazólapok.

A szavazatszámláló bizottság az érvénytelen szavazólapokat – az érvényes szavazólapok megszámlálása előtt – összeszámlálja. Az érvénytelenség okát a szavazólap hátoldalára rávezeti és azt a szavazatszámláló bizottság jelen lévő tagjai aláírják. Külön-külön kötegbe foglalja az egyéni választókerületi és a területi listás érvénytelen szavazólapokat és a köteget lezárja úgy, hogy a pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne lehessen kivenni, illetőleg betenni. A kötegekre rá kell írni a szavazókör sorszámát és a kötegben lévő szavazólapok számát.

   FIGYELEM!

A számlálás eredményeként a bizottság megállapítja és rögzíti az érvénytelen szavazatok számát!

A vitatott érvényességű szavazólapokról a bizottság ekkor még nem dönt, csupán megszámlálja és e minőségük megjelölésével külön kötegeli azokat.

3.2.4.3. Az érvényes szavazatok számának megállapítása

Érvényesen szavazni csak hivatalos (lepecsételt) szavazólapon lehet a jelölt neve melletti, illetve a lista feletti körben elhelyezett két egymást metsző vonallal.

Amennyiben a szavazó akarata a két egymást metsző vonalnak az erre szolgáló körben való elhelyezéséből egyértelműen megállapítható, a szavazatot érvényesnek kell tekinteni akkor is, ha például a szavazólapon a listán belül a jelöltek sorrendjét megváltoztatták, a listáról a jelölt nevét kihúzták, illetőleg a listához nevet hozzáírtak. Az ilyen módosításokat épp úgy figyelmen kívül kell hagyni, mint a választópolgár által a szavazólapra esetleg ráírt megjegyzéseket.

Az érvényes szavazatok megszámlálása során először az egyéni képviselői választókerületben induló jelöltekre vonatkozó szavazólapokat, majd a területi listákra leadott szavazatokat számolják meg. Ennek módja a jelöltenkénti, illetve listánkénti csoportosítás. Azonos csoportba azok a szavazólapok kerülnek, amelyeken azonos jelölt melletti, illetve lista feletti körben szerepel a két egymást metsző vonal.

Ha a szavazatszámláló bizottság megállapítja, hogy az urnába olyan személy által leadott szavazólap került, aki az adott szavazókörben szavazati joggal nem rendelkezik a jelöltekre leadott érvényes szavazatok közül – a jogosulatlanul szavazók száma szerint – jelöltenként egyet-egyet érvénytelennek kell nyilvánítani.

3.2.4.4. Az adatlapok kitöltése

Adatlapot kell kiállítani az egyéni választókerületi és a területi listás választás eredményéről (6. és 7. számú nyomtatványminta)

Az adatlapoknak a választók nyilvántartására vonatkozó fejrovatát a névjegyzék és a visszautasítottak jegyzéke alapján kell kitölteni, majd ellenőrizni kell a rovatok közötti számszaki összefüggést. 

– a D rovatba beírt szám egyenlő az A és B rovatokba beírt számok összegének a C rovatba beírt számmal csökkentett értékével.
– Az E rovatba kerül a visszautasított választópolgárok száma.
– Az F rovatba kerül a szavazóként megjelentek száma. Ez nem más, mint azon választópolgárok száma, akik sajátkezű aláírásukkal ellátták a névjegyzéket illetőleg helyettük a szavazatszámláló bizottság két tagja aláírta azt. 

Ezt követően kell kitölteni a H rovatot: H=G-F. Amennyiben ennek értéke nulla vagy negatív, úgy a bizottságnak ezzel nincs további feladata. 

Előfordulhat az az eset is, amikor az urnában több szavazólapot találnak, mint ahány polgár szavazott (H értéke pozitív).

Ebben az esetben a többlet erejéig a következő módosításokat kell elvégezni:

• minden jelölttől, listától le kell vonni a többlettel egyező számú érvényes szavazatot, (de a jelölt, lista szavazatainak száma nem lehet kevesebb mint 0)
• az érvényes szavazatok számát (J rovat) ezek összegével csökkenteni kell, míg az érvénytelen szavazatok számát (I rovat) ugyanennyivel meg kell növelni,

A fentiek végrehajtásáról az eset leírásával, a számok pontos feltüntetésével jegyzőkönyvet kell felvenni és azt a szavazóköri jegyzőkönyvhöz kell mellékelni.

Az adatlapokat – a számszaki összefüggést vizsgálva – kitöltés után ellenőrizni kell:

G rovatba beírt szám egyenlő I, J, K rovatokba beírt számok összegével (G=I+J+K).

Az adatlapot a jegyzőkönyvvezető tölti ki és írja alá, majd a helyi választási iroda vezetője által meghatározott módon haladéktalanul továbbítja a polgármesteri hivatalba. Az adatlapok továbbítása faxon, illetőleg telefonon történhet.

Az adatlap adatainak jelentése során a telefonon történt adatközlések esetében az adatvédelem biztosítása érdekében mind a szavazatszámláló bizottság mellett működő jegyzőkönyvvezetők, mind a választási iroda tagjai az alábbiak szerint kötelesek eljárni:

Adatközlés a hívó és a hívott fél közötti azonosítási utasítás betartásával történik. Az azonosítás annak megállapítására szolgál, hogy ellenőrizhető legyen a szavazókörből, a választási irodából: ki vagy kik adhatnak, ki vagy kik fogadhatnak adatot. A hívó és a hívott fél azonosítása során be kell mondani a jegyző által előre megadott jelszót. A felsoroltakat azonosítónak kell tekinteni és ellenőrizni kell egyezőségüket. Az adatlap teljes adattartalmának bemondása, illetve leírása után az adatokat a hívott félnek a hívó részére vissza kell olvasni és szükség esetén azokat pontosítani kell.

Az adatlap kitöltése és továbbítása megelőzi a jegyzőkönyv kitöltését és továbbítását.

3.2.4.5. Döntés a vitatott szavazólapokról

A szavazatszámláló bizottság ezt követően először a vitatott szavazólapokról dönt. A bizottság elnöke (távollétében helyettese) haladéktalanul rendeljen el szavazást, s a bizottság – szótöbbséggel – azonnal döntsön arról, érvényesnek vagy érvénytelennek minősíti az ilyen szavazólapot. Az érvénytelen szavazólapokat tartalmazó köteget megbontani tilos. Az utóbb érvénytelennek minősített –vitatott– szavazólapokat a bizottság külön kötegbe helyezi e minőségüket feltüntetve.

3.2.4.6. Szavazatok újraszámlálása

A törvény értelmében ismételten meg kell számolni az egyéni jelöltekre és listákra leadott érvényes és érvénytelen szavazatokat, ha a két legtöbb szavazatot szerzett jelölt vagy lista érvényes szavazatai közötti különbség 

– kisebb, mint az összes jelöltre vagy listára leadott érvényes szavazatok 1 %-a,
– kisebb, mint az érvénytelen szavazatok száma.

Az ismételt számlálást addig kell folytatni, amíg annak eredménye valamely megelőző számlálás eredményével azonos nem lesz. A jegyzőkönyvben ezt az eredményt, valamint az ismételt számlálás tényét rögzíteni kell.

Az érvényes szavazólapokat jelöltenként, jelölő szervezetenként kötegelni kell. A kötegekre jelöltenként külön-külön rá kell írni az érvényes szavazatok számát. A kötegeket úgy kell lezárni és pecséttel ellátni, hogy azokból a pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne lehessen kivenni, illetőleg betenni. A kötegekre rá kell írni a szavazókör sorszámát is.

3.2.4.7. A szavazóköri jegyzőkönyvek kitöltése

A szavazás szavazóköri eredményének megállapítása a jegyzőkönyvek kiállításával fejeződik be. A bizottság kétféle jegyzőkönyvet állít ki. Az egyik az egyéni választókerület, a másik a területi listás (megyei-fővárosi) választókerület szavazóköri eredményének megállapítására szolgál. A jegyzőkönyvek mintáit a mellékletben közöljük. (8.- 9. sz nyomtatványminta) Ez fiktív adatokkal kitöltve gyakorlási segédletként is szolgálhat. 

A jegyzőkönyvet csak tollal lehet kitölteni!

Először az egyéni, majd a területi választókerület szavazási jegyzőkönyvének kiállítása történik meg.

A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság mellett működő jegyzőkönyvvezető a bizottság döntései alapján tölti ki, mivel ez köztisztviselői feladat. Jogszabályban előírt kötelezettségének azonban csak úgy tud eleget tenni, ha a szavazatszámláló bizottsággal együttműködik. A jegyzőkönyvvezető feladata a pontos, teljes kitöltés, valamint annak ellenőrzése, hogy a jegyzőkönyvet mindenki aláírta.

Külön felhívjuk a figyelmet azoknak a mellőzhetetlen számszaki és logikai egyezőségeknek a szükségességére, melyekre a jegyzőkönyvek az egyes hasábokat illetően nyomatékosan utalnak.

Csak azok a jegyzőkönyvek tekinthetők jogilag, számszakilag és logikailag jól kitöltöttnek, amelyekben minden rovatba és hasábba bekerülnek a szükséges adatok, az előírt – könnyen ellenőrizhető – összefüggések is helyesek az egyes számszerű adatok között, tartalmazzák az aláírásokat és mindazokat a mellékleteket, melyeknek előírt a csatolása.

A fenti követelmények maradéktalan érvényesítése nemcsak a szavazatszámláló bizottság pontos munkavégzésének kifejeződése, hanem feltétele annak, hogy törvényesen és a választói akarattal mindenben egyezően kerüljön sor az egyéni választókerületi, a területi listás választás eredményének megállapítására, s ezek alapján az országos pártlisták kompenzációs mandátumának kiosztására. Nagy nyomatékkal kell hangsúlyozni, hogy hibátlan szavazóköri jegyzőkönyvek nélkül mindez nem lehetséges.

A választás tisztaságához és a hatóságként működő szavazatszámláló bizottságokba vetett bizalomhoz fűződő közérdek is indokolja, hogy a pártok és független jelöltek képviselőinek csak minden szempontból hibátlan jegyzőkönyvet szabad átadni.

Az egyéni és listás jegyzőkönyvet három példányban kell elkészíteni. Ezek egy-egy másolati példányát a szavazatszámláló bizottság – kérésre – átadja a jelöltek jelenlévő képviselőinek.

Amennyiben a szavazókörben másolásra nincs lehetőség, a jegyzőkönyvi másolatok elkészítésére – a helyi választási irodában kerülhet sor. A másolatokat minden esetben a szavazatszámláló bizottság elnöke hitelesíti. (aláírással és bélyegzővel látja el) 

A szavazás lebonyolításának és az eredmény megállapításának kérdéseivel foglalkozó ismertetést még két lényeges követelmény közreadásával zárjuk.

a) A Ve. 6. § (1) bekezdése egyértelműen kimondja, hogy a választási szervek működése és tevékenysége nyilvános, s a rendelkezésre álló adatok, tények nem titkosíthatók. A Vjt. 3. § ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy a választójog gyakorlása a választópolgár szabad elhatározásán alapul. A titkosítási tilalmat tehát nem lehet úgy felfogni, hogy bárki utánanézhet a névjegyzékben annak, ki élt és ki nem élt választójogával.

Ebből következően: A szavazatszámláló bizottság – de bármely más választási szerv – sem adhat senkinek információt vagy tájékoztatást arról, hogy a választópolgárok közül ki szavazott és ki nem.

b) Ebben a Tájékoztatóban is felhívjuk a figyelmet arra, hogy a szavazás napján a választás befejezése előtt választási részeredményt nyilvánosságra hozni tilos. Ilyen nem is állhat a bizottság rendelkezésére, hiszen az urnákat csak a szavazás lezárását követően (1900 óra után) lehet felbontani.

Nem minősül ugyanakkor választási részeredménynek a választás hangulatáról, az esetleges rendkívüli eseményekről, illetőleg az azok elhárítása érdekében tett intézkedésekről szóló tájékoztatás, valamint annak közlése, hogy a szavazókörben – számszerűen – hányan adták le szavazatukat.