A szavazatok összesítése, az eredmény megállapítása

Téves tájékoztatás a szavazás módjáról

65/1998. (X.21.) OVB határozat

A bejelentő több párt közös képviseletét felvállalva - X település szavazókörében történt törvénysértésre hivatkozva - beadványban kérte az érintett szavazókör megyei listás szavazatainak megvizsgálását és a választási eljárás megismétlését. A pártok képviselője a területi választási bizottság eredménymegállapító döntése elleni kifogását az Országos Választási Bizottság részére nyújtotta be. A megjelölt törvénysértés lényege, hogy a szavazatszámláló bizottság tévesen tájékoztatta a választópolgárokat arról, hogy a megyei közgyűlési listán nyolc szervezetre lehet szavazatot leadni.

Az Országos Választási Bizottság a beadványt megvizsgálta, 1998. október 21-i ülésén határozatot hozott, melyben a kifogást elutasította a következő indokolással:

Az Országos Választási Bizottság a téves tájékoztatásból eredő törvénysértés megállapította, emellett az alábbi körülményeket is vizsgálta: 

A rendelkezésre álló iratok alapján megállapítható volt, hogy a szavazatszámláló bizottság tagjai 6 és 7 óra közötti időben adtak a választópolgároknak téves tájékoztatást. Ez idő alatt 10 választópolgár adta le szavazatát a szavazókörben. 

Az Országos Választási Bizottság megvizsgálta, hogy a 10 szavazat bármelyik listához történő hozzászámítása megváltoztatta volna-e a választás választókerületi eredményét. Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a 10 szavazat egyik lista esetén sem eredményezte volna a kiosztott mandátumok megváltozását.

A fentiekre tekintettel az Országos Választási Bizottság a szavazatok újraszámlálására, továbbá a választási eljárás megismétlésére vonatkozó kéréseket elutasította.

A választók befolyásolása

73/1998. (X.29.) OVB határozat

A bejelentő állampolgár 1998. október 21-i keltezéssel kifogást nyújtott be a területi választási bizottsághoz. A kérelmező a beadványában az egyik településen 1998. október 18-án megtartott polgármester-választás megismételtetését kérte. Kérelmét arra alapozta, hogy a szavazatszámláló bizottságként eljáró helyi választási bizottság egyik tagja a szavazóhelyiség előtt fogadva befolyásolta a választópolgárokat döntésükben, továbbá az általa mellékelt szórólap kampánycsend idején történt terjesztése is kihatott a szavazás eredményére. A beadványát a területi választási bizottság elutasította, majd a bejelentő a megyei bírósághoz fordult. A bíróság helyt adott kifogásának, a területi választási bizottságot új határozat hozatalára kötelezte. A területi választási bizottság ismételten elutasította a kérelmet, ezért a bejelentő jogorvoslatért az Országos Választási Bizottsághoz fordult.

Az Országos Választási Bizottság a beadványt megvizsgálta, 1998. október 29-én határozatot hozott, a benyújtott kifogásnak részben helyt adva elrendelte a településen a polgármester-választás tekintetében a szavazás megismétlését a következő indokolással:

A Ve. 3. §-ának a) pontja szerint a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk a választás tisztaságának megóvására, a választási csalás megakadályozására vonatkozó alapelveket.

Az Országos Választási Bizottság a kérelmező által a kifogásban előadottak, valamint a településen, a helyi választási bizottság 1998. október 26-ai ülésén felvett jegyzőkönyv alapján megállapította, hogy a szavazás során nem volt biztosított a választás tisztaságának maradéktalan megőrzése, mivel a helyi választási bizottság tagjai nem tartották be a Ve. rendelkezéseit. Mindezekre tekintettel az Országos Választási Bizottság szükségesnek tartotta a szavazás megismétlését. 

A kampánycsendsértés a rendelkezésre álló iratok alapján nem volt megállapítható, ezért az Országos Választási Bizottság a kifogást e tekintetben elutasította. 

A Legfelsőbb Bíróság határozata

Kvk.III.28.693/1998/2.

A kérelmező az Országos Választási Bizottság 73/1998. (X. 29.) határozata ellen kifogást nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz. Kifogásában előadta, hogy jogi alapokat nélkülöző az Országos Választási Bizottságnak az a megállapítása, amely szerint nem volt a fent megjelölt választáson maradéktalanul biztosított a választás tisztasága, illetőleg a helyi választási bizottság tagjai nem tartották volna be a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény rendelkezéseit.

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező által benyújtott kifogást elutasította.

A kérelmező kifogása alaptalan volt, semmivel sem bizonyítható vádaskodást tartalmazott. Ennek alátámasztására csatolta a helyi választási bizottság és a megválasztott képviselők közös nyilatkozatát, amelyet 1998. október 30-án együttesen tettek, és amely bizonyították a bejelentő kifogásainak megalapozatlanságát. A nyilatkozatot tartalmazó jegyzőkönyvhöz további 47 választópolgár csatlakozott.

Az Országos Választási Bizottság kellő alapossággal feltárta a tényállást és abból a Ve. rendelkezéseinek megfelelő következtetéseket vont le. A rendelkezésre álló iratokból megállapítható volt, hogy a szavazás során a településen nem volt biztosított a választás tisztaságának maradéktalan érvényesülése.

E tényeket 23 választópolgár által tett nyilatkozat támasztja alá.

Az Országos Választási Bizottság eljárása során nem hagyhatta figyelmen kívül 23 választópolgár egybehangzó nyilatkozatát, amely szerint több törvénysértés történt, így a helyi választási bizottság egy tagja a választókat személyesen befolyásolta.

A választás tisztaságának biztosítása érdekében az Országos Választási Bizottság jogszabálysértés nélkül rendelte el a polgármester-választás megismétlését.


Megtévesztésre alkalmas szavazólapok

74/1998. (X.29.) OVB határozat

A bejelentő választópolgárok 1998. október 21-én faxon egy beadványt továbbítottak az Országos Választási Bizottsághoz. A beadvány olvashatatlan volt, a beadványtevőket erről értesíteni nem lehetett. 1998. október 27-én ugyanezt a beadványt megismételték. A beadványban előadták, hogy X községben az 1998. október 18-án tartott polgármester-választáson kétféle szavazólap került kiosztásra. Az egyik fajta szavazólapon lehúzták a visszalépett polgármester-jelölt nevét, a másik fajtán pedig nem is szerepelt a neve. A beadvány kifejezett kérelmet nem tartalmazott.

Az Országos Választási Bizottság a benyújtott beadványt megvizsgálta, az 1998. október 29-i ülésén határozatot hozott, melyben a kifogást elutasította az alábbi indokolással:

Az Országos Választási Bizottság az ismételten elküldött beadvány alapján megállapította, hogy azt eredetileg - a rajta feltüntetett időpont szerint - 1998. október 21-én 21 óra 21 perckor adták fel faxon az Országos Választási Bizottságnak címezve.

A Ve. 78. § (1) bekezdése értelmében a panaszt úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett tevékenységtől számított három napon belül megérkezzen. A Ve. 4. § (3) bekezdése értelmében az e törvényben foglalt határidők jogvesztők, azok - ha a törvény másképpen nem rendelkezik - a határidő utolsó napján 16 órakor járnak le. 

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a panasz eredetileg is a Ve. 4. § (3) bekezdésében rögzített törvényi határidőn túl érkezett, ezért a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasította.


A Legfelsőbb Bíróság határozata

Kvk.II.28.694/1998/2.

A kérelmező az Országos Választási Bizottság 74/1998.(X.29.) határozata ellen kifogást nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz. A kifogásban kérte a polgármester-választás eredményének megsemmisítését. Előadta, hogy a panaszt azért nyújtotta be határidőn túl, mivel a helyi választási szervek nem látták el a megfelelő tájékoztatással.

A Legfelsőbb Bíróság 1998. november 3-i ülésén a kifogást elutasította. 

A Ve. 78. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy a panaszt és a kifogást (a továbbiakban együtt: kifogás) úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett tevékenységtől, illetőleg döntés meghozatalától számított három napon belül megérkezzen. A kifogást elbíráló választási bizottság, illetve bíróság a benyújtott kifogásról a beérkezésétől számított három napon belül dönt. A Ve. 4. §-ának (3) bekezdése szerint pedig az e törvényben meghatározott határidők jogvesztők, azok - ha a törvény másképpen nem rendelkezik - a határidő utolsó napján 16 órakor járnak le.

A kérelmező eredeti panasz-beadványából megállapítható volt, hogy azt az Országos Választási Bizottság részére 1998. október 21-én 21 órakor faxolták el. A választás napja 1998. október 18-án volt, ezért a panasz elkésett.

Tekintettel arra, hogy a határidők jogvesztők, ezért elmulasztásuk esetén igazolási kérelem előterjesztésének nincs helye, nem sértett jogszabályt az Országos Választási Bizottság, amikor a panaszt elkésettség miatt elutasította.

A fentiekre tekintettel a kérelmező alaptalan kifogását a Legfelsőbb Bíróság a Ve. 80. §-ának (4) bekezdése alapján utasította el.


A szavazatok összesítésének módja

66/1998. (X.21.) OVB határozat

Egyik párt megyei képviselője kifogást nyújtott be a területi választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen az Országos Választási Bizottsághoz. A bejelentő a beadványban azt sérelmezte, hogy a megyei közgyűlés választásának szavazóköri jegyzőkönyveit a helyi választási bizottságok nem összesítették.

Az Országos Választási Bizottság a beadványt megvizsgálta, 1998. október 21-i ülésén hozott határozatában a kifogást elutasította a következő indokolással:

A Ve. 33. § (2) bekezdésének f) pontja és 73. § (2) bekezdése szerint a megyei közgyűlés választási eredményének megállapítása a területi választási bizottság hatáskörébe tartozik.


A szavazatok újraszámlálása

58/1998. (X.21.) OVB határozat

Egyik párt megyei elnöke kifogást nyújtott be a megyei önkormányzati választás eredménye ellen arra hivatkozva, hogy a szavazatszámlálás a megye 119 szavazókörében törvénysértő módon történt. A törvénysértést abban látta a beadványtevő, hogy a megjelölt szavazókörökben nem végezték el az ismételt szavazatszámlálást a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 72. §-ának (7) bekezdésében foglaltak szerint.

A megyei területi választási bizottság - adatfeldolgozási hiba következtében - tévesen állapította meg az egyes jelölő szervezetekre leadott szavazatokat. Az Országos Választási Bizottság a szavazóköri jegyzőkönyvek ismételt áttekintése után megállapította, hogy a 10 000-nél több lakosú településekre vonatkozó választókerületben, az egyik település X. számú szavazókörében leadott szavazatok helyett az Y. számú szavazókörében leadott szavazatok kerültek kétszer is feldolgozásra. A 10.000 vagy ennél kevesebb lakosú településekre vonatkozó megyei választókerület tekintetében a területi választási bizottság helyesen állapította meg a választás eredményét. 

Az Országos Választási Bizottság a beadványt megvizsgálta, határozatot hozott, melyben a bejelentő kifogását elutasította a következő indokolással: 

A Ve. 72. §-ának (7) bekezdése szerint: "Ha a két legtöbb szavazatot szerzett jelölt által elért szavazatok számának különbsége az összes jelöltre leadott érvényes szavazatok egy százalékát nem haladja meg, vagy szavazataik között a különbség kisebb, mint az érvénytelen szavazatok száma, akkor a szavazatszámláló bizottság köteles az érvényes és érvénytelen szavazatokat ismételten megszámlálni. Az ismételt számlálást addig kell folytatni, amíg annak eredménye valamely megelőző számlálás eredményével azonos nem lesz. A jegyzőkönyvben ezt az eredményt, valamint az ismételt számlálás tényét rögzíteni kell."

Az idézett szabály nem alkalmazható a megyei listás választásra a következők miatt: egyrészt a hivatkozott rendelkezés a jelöltekre, nem pedig a listák által elért szavazatokra érvényes, másrészt a rendelkezés alkalmazása arányos választási rendszer keretein belül nem értelmezhető, hiszen ebben az esetben a mandátumkiosztás során nincs jelentősége annak, hogy a két legtöbb szavazatot elérő lista között mekkora különbség van (vagy van-e egyáltalán különbség).

A Ve. 77. § (1) bekezdése szerint a választási törvények megsértésére hivatkozva lehet kifogást benyújtani. Mindezekre tekintettel az Országos Választási Bizottság a szavazatok újraszámlálására tett indítványt elutasította, tekintettel arra, hogy a kifogás alapjául felhozott indokok nem tekinthetők törvénysértésnek és így a Ve. 77. § (1) bekezdésében foglalt feltétel nem teljesült.

Az Országos Választási Bizottság az adatfeldolgozás során történt hibát korrigálva az eredeti jegyzőkönyvek alapján megállapította a helyes adatokat. Ezt követően megvizsgálta azt is, hogy a helyes adatok megváltoztatták-e az egyes jelölő szervezetek által megszerzett mandátumok számát. 

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a helyes szavazóköri adatok érdemben nem változtatták meg az egyes jelölő szervezetek által megszerzett mandátumok számát, ezért a bejelentő kérését - a mandátumok újraelosztására vonatkozóan - elutasította.


Az érvénytelenségi okok értelmezése

59/1998. (X.21.) OVB határozat

Egyik jelölő szervezet képviselője kifogást nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz a területi választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen. A bejelentő a kifogásban az érvénytelen szavazatok újraszámolását kérte, arra hivatkozva, hogy a Legfelsőbb Bíróság BH 1991. 253. számú eseti döntése szerint a leadott szavazatokat nem lehet érvénytelennek tekinteni, ha a választópolgár akarata kétséget kizáró módon megállapítható. 

Az Országos Választási Bizottság a beadványt megvizsgálta és határozatában a benyújtott kifogást elutasította a következő indokolással: 

Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a Legfelsőbb Bíróság eseti döntése jelen esetben nem volt alkalmazható. A Ve. 69. § (4) bekezdése - az 1990. évi LXIV. törvény 36. §-ával ellentétben - nem tartalmazza a hivatkozott eseti döntés alapjául szolgáló érvénytelenségi okot. 

Az Országos Választási Bizottság a kifogást törvénysértés hiányában elutasította. 


A Legfelsőbb Bíróság határozata

Kvk.II.28.644/1998/2.

A jelölő szervezet képviselője az Országos Választási Bizottság 59/1988. (X.26.) határozata ellen a Legfelsőbb Bírósághoz fordult. A beadványban annak megállapítását kérte, hogy amennyiben a választó nem a törvényben meghatározott módon jelzi akaratát, de szándéka minden kétséget kizáróan megállapítható, akkor a szavazata érvényesnek számíthasson.

A Legfelsőbb Bíróság a bejelentő kifogását érdemi vizsgálat nélkül elutasította a következő indokolással:

A Ve. 78. § (4) bekezdése kimondja, hogy a bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.

A kifogással támadott Országos Választási Bizottság határozatban is szereplő felhívás ellenére a kérelmező a nemperes eljárásban a jogi képviselet fennálltát nem igazolta. Nem tartalmazta a kifogás a Ve. 78. § (2) bekezdésében foglaltak ellenére a kifogás benyújtójának értesítési címét sem. Az eljárás során - a Ve. 78. § (2) bekezdése szerint - a hiányosan benyújtott kifogást érdemi vizsgálat nélkül e1 kell utasítani.

Mindezekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a Ve. 80. § (4) bekezdése alapján eljárva a kérelmező kifogását érdemi vizsgálat nélkül utasította el.

62/1998. (X.21.) OVB határozat

Két párt közös képviselője egyik megyei közgyűlési választás 10.000 vagy annál kevesebb lakosú települései által alkotott megyei választókerület érvénytelen szavazólapjainak átvizsgálását kérte. Kérését azzal indokolta, hogy a szavazatszámláló bizottságok 6 olyan szavazatot is érvénytelenné nyilvánítottak, amelyek a két párt véleménye szerint érvényesnek számítottak. A területi választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen az Országos Választási Bizottsághoz fordultak.

Az Országos Választási Bizottság a beadványt megvizsgálta, 1998. október 21-i ülésén határozatot hozott, melyben a kifogást elutasította a következő indokolással:

A Ve. 77. § (1) bekezdése értelmében a választási törvények megsértésére hivatkozással lehet kifogást benyújtani. E szakasz alkalmazása során pontosan meg kell jelölni azt a jogszabályhelyet, amelyet a választási eljárás során megsértettek és pontosan meg kell jelölni a kifogásolt magatartást is.

Tekintettel arra, hogy a kifogás benyújtója nem jelölte meg, hogy konkrétan melyik szavazókörben vagy szavazókörökben fordult elő a hivatkozott törvénysértés, az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasította.

71/1998. (X.21.) OVB határozat

Egy bejelenő állampolgár 1998. október 21-i keltezéssel kifogást nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz a területi választási bizottságnak a megyei közgyűlés választásának eredményét megállapító döntése ellen. A kifogásban előadta, hogy a megyei listás választás során 500-600 választópolgár a neve mellé tett jelölést és ezen szavazatokat kérte a listára vonatkozó szavazatként elszámolni. 

Az Országos Választási Bizottság a beadványt megvizsgálta, 1998. október 21-i határozatában a kifogást elutasította a következő indokolással:

A területi választási bizottság a megyei közgyűlés választásának eredményét 1998. október 19-én állapította meg, a kifogást pedig 1998. október 21-én vette át. 

A Ve. 85. § (1) bekezdése értelmében a választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a választási bizottság döntését követő napon megérkezzen. 
A Ve. 4. § (3) bekezdése értelmében az e törvényben meghatározott határidők jogvesztők.

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a kifogás a törvényben meghatározott határidőn túl érkezett, ezért a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasította. 

Az érvénytelen szavazatok magas száma

63/1998. (X.21.) OVB határozat

64/1998. (X.21.) OVB határozat

67/1998. (X.21.) OVB határozat

Több megyéből pártok megyei képviselői külön-külön, de tartalmában azonos beadványt nyújtottak be a területi választási bizottságok eredménymegállapító döntései ellen az Országos Választási Bizottsághoz. A megyei közgyűlési választás 10.000 vagy ennél kevesebb lakosú települései által alkotott megyei választókerület szavazólapjainak átszámlálását kérték. A beadványaikban arra hivatkoztak, hogy kirívóan magas volt az érvénytelen szavazatok aránya. 

Az Országos Választási Bizottság a beadványokat megvizsgálta, 1998. október 21-i ülésén hozott határozataiban a kifogásokat elutasította a következő indokolással: 

A Ve. 77. § (1) bekezdése értelmében a választási törvények megsértésére hivatkozva lehet kifogást benyújtani. 

Tekintettel arra, hogy az indítványok benyújtói nem jelölték meg törvénysértést az Országos Választási Bizottság a kifogásukat elutasította.


A Legfelsőbb Bíróság határozata

Kvk. I. 28.660/1998/2.

A kérelmező 1998. október 26. napján benyújtott kifogásában az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) 67/1998. (X.20.) OVB határozatának megsemmisítését kérte a Ve. 79. § (1) bekezdés b) pontja alapján. Egyben kérte a Bíróságot, hogy kötelezze az Országos Választási Bizottságot annak elrendelésére, hogy a 10 000 több lakosú megyei választókerületekben az érvénytelen szavazatokat újra számlálják, mivel pártjuk ebben az esetben a megyei közgyűlésben mandátumhoz jutna. 

A kérelmező kifogásában rögzítette, hogy az OVB határozatát 1998. október 22-én kapta kézhez, melyen 1998. október 21-e 10 óra 14 perces feladási időpont volt megjelölve.

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását érdemi vizsgálat nélkül elutasította.

A Ve. 85. § (2) bekezdése szerint a választási bizottság döntése elleni kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a választási bizottság döntését követő napon a sérelmezett döntést hozó választási 
bizottsághoz megérkezzen. 

A bejelentő az OVB sérelmezett határozatát 1998. október 22. napján vette kézhez, ellene csak megkésve, 1998. október 26. napján nyújtott be kifogást.

(A Legfelsőbb Bíróság megjegyezte, hogy a faxjel tartalmazza még az időpont mellett a PM jelet is, amely a délutáni feladásra, azaz 22 óra 14 percre utal.)

A fentiekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság az elkésetten beérkezett kifogást érdemben nem vizsgálhatta, azt a Ve. 85. § (2) bekezdése, illetőleg a 80. § (4) bekezdése alapján hivatalból elutasította.


68/1998. (X.21.) OVB határozat

Egyik párt képviselője a megyei területi választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen kifogást nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz. A bejelentő 1998. október 21-i beadványában a 10.000 vagy ennél kevesebb lakosú településekre vonatkozó megyei választókerület választási eredményét megállapító döntést kifogásolta. A beadványt az érvénytelen szavazatok magas arányára hivatkozva terjesztette elő.

Az Országos Választási Bizottság a beadványt megvizsgálta, 1998. október 21-i ülésén hozott határozatban a kifogást elutasította a következő indokolással:

A területi választási bizottság a megyei közgyűlés választásának eredményét 1998. október 19-én állapította meg, a kifogást pedig 1998. október 21-én vette át a szervezettől. 

A Ve. 85. § (1) bekezdése értelmében a választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a választási bizottság döntését követő napon megérkezzen. 

A Ve. 4. § (3) bekezdése értelmében az e törvényben meghatározott határidők jogvesztők.

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a kifogás a törvényben meghatározott határidőn túl érkezett, ezért a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasította. 

72/1998. (X.21.) OVB határozat

Egyik jelölő szervezet képviselője 1998. október 21-i keltezéssel kifogást nyújtott be az Országos Választási bizottsághoz a területi választási bizottságnak a 10.000 vagy ennél kevesebb lakosú településekre vonatkozó megyei választókerület választási eredményét megállapító döntése ellen. A kifogásban az érvénytelen szavazatok nagy számára hivatkozott, illetve azok felülvizsgálatát kérte.

Az Országos Választási Bizottság a beadványt megvizsgálta, 1998. október 21-én hozott határozatot, melyben a kifogást elutasította a következő indokolással:

A területi választási bizottság a megyei közgyűlés választásának eredményét 1998. október 19-én állapította meg, a kifogást pedig 1998. október 21-én érkezett. 

A Ve. 85. § (1) bekezdése értelmében a választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a választási bizottság döntését követő napon megérkezzen. 
A Ve. 4. § (3) bekezdése értelmében az e törvényben meghatározott határidők jogvesztők.

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a kifogás a törvényben meghatározott határidőn túl érkezett, ezért a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasította. 

A Legfelsőbb Bíróság határozata

Kvk.III.28.650/1998/2.

A szervezet képviselője az Országos Választási Bizottság 72/1998 (X.21.) határozata ellen a Legfelsőbb Bírósághoz fordult jogorvoslatért.

A Legfelsőbb Bíróság a kifogást 1998. október 23-án érdemi vizsgálat nélkül elutasította a következő indokolással:.

A kérelmező az Országos Választási Bizottság döntése elleni kifogásában előadta, hogy társadalmi vezető tisztségének eleget téve, a választókörzetében úton volt, ezért jogi képviselőjével a kapcsolatot későn tudta felvenni. Kérte, hogy a Legfelsőbb Bíróság a választás eredménye ellen előterjesztett kifogását érdemben bírálja el.

A Ve. 85. § (1) bekezdése szerint a választási bizottság eredményt megállapító döntése ellen kifogást úgy lehet benyújtani, hogy az legkésőbb a választási bizottság döntését követő napon, a sérelmezett döntést hozó választási bizottsághoz megérkezzen. A nem vitatott tényállás szerint e határidőt a kérelmező lekéste.

A Ve. 4. § (3) bekezdése szerint a tőrvényben meghatározott határidők jogvesztők. Így e határidők elmulasztása esetén igazolási kérelemnek nincs helye.

A Legfelsőbb Bíróság rámutatott arra is, hogy az Országos Választási Bizottság előtt folyó eljárásban a jogi képviselet a Ve. 78. § (4) bekezdése értelmében - amely a jogi képviselőt a bírósági eljárás során írja elő kötelező érvénnyel -, nem kötelező.

A Ve. 3. §-a a választási eljárás alapelvei között a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét rögzíti, amelynek figyelembe vételével kérelmezőnek szükségtelen volt a jogi képviselővel való kapcsolatfelvételre várnia.

A mandátumszerzésre jogosító 4%-os határ

61/1998. (X.21.) OVB határozat

Egyik párt megyei képviselője a megyei területi választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen az Országos Választási Bizottsághoz fordult. A bejelentő pártja két megyei választókerületben 4%-os határhoz közeli eredményt ért el, ezért a rontott szavazólapok átvizsgálását kérte. Az Országos Választási Bizottság ülésén beadványát - szóban - akként változtatta meg, hogy nem a rontott, hanem a érvénytelen szavazólapok átvizsgálását kéri. 

Az Országos Választási Bizottság 1998. október 21-i ülésén a benyújtott kifogást megvizsgálta, határozatban elutasította a következő indokolással:

A Ve. 77. § (1) bekezdése szerint a választási törvények megsértésére hivatkozva lehet kifogást benyújtani. A kifogás nem tartalmazott törvénysértésre utalást, ezért az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasította.

A Országos Választási Bizottság megállapította továbbá, hogy a Ve. egyértelmű különbséget tesz a rontott és az érvénytelen szavazólapok kategóriája között. Erre tekintettel nem fogadta el a bejelentő arra vonatkozó kérelmét, hogy a beadványt a szóban elhangzott módosítás szerint bírálja el. A Ve. nem ad módot méltányosság gyakorlására e tekintetben.

70/1998. (X.21.) OVB határozat

Egyik jelölő szervezet képviselője a területi választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen nyújtott be kifogást az Országos Választási Bizottsághoz. A bejelentő 1998. október 20-i keltezéssel kifogást nyújtott be a területi választási bizottságnak a 10.000 vagy ennél kevesebb lakosú településekre vonatkozó megyei választókerület választási eredményét megállapító döntése ellen. A kifogásban előadta, hogy szervezetük elérte a megyei közgyűlésbe kerüléshez szükséges 4%-os határt. Erre tekintettel kérte, hogy a szervezetet juttassák egy mandátumhoz.

Az Országos Választási bizottság a beadványt megvizsgálta, 1998. október 21-i határozatában a kifogást elutasította a következő indokolással:

A területi választási bizottság a megyei közgyűlés választásának eredményét 1998. október 19-én állapította meg, a kifogást pedig 1998. október 21-én vette át a szervezettől. 

A Ve. 85. § (1) bekezdése értelmében a választási bizottság eredménymegállapító döntése ellen a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a választási bizottság döntését követő napon megérkezzen. 

A Ve. 4. § (3) bekezdése értelmében az e törvényben meghatározott határidők jogvesztők.

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a kifogás a törvényben meghatározott határidőn túl érkezett, ezért a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasította.

A mandátumkiosztás módja

60/1998. (X.21.) OVB határozat

Egyik egyesület képviselője beadványában - a megye 10.000 vagy ennél kevesebb lakosú települései által alkotott - megyei választókerület mandátumkiosztásának felülvizsgálatát kérte, mert az elért szavazatok alapján aránytalannak tartotta a megszerzett mandátumok számát. A bejelentő ezért kérte egy másik jelölő szervezet által megszerzett valamennyi szavazat felülvizsgálatát is.

Az Országos Választási Bizottság 1998. október 21-i ülésén a beadványt megvizsgálta, határozatában a benyújtott kifogásokat elutasította a következő indokolással:

A 77. § (1) bekezdése szerint a választási törvények megsértésére hivatkozva lehet kifogást benyújtani. A Ve. 78. § (2) bekezdése szerint a kifogásnak tartalmaznia kell a törvénysértés bizonyítékainak megjelölését, és a hiányosan benyújtott kifogást érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani.

Tekintettel arra, hogy a kifogás nem tartalmazott törvénysértésre utalást, sem pedig a bizonyítékok megjelölését, ezért az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasította.