Egyes műsorszolgáltatók és civil szervezetek
által aláírt etikai kódexek, charták
Ahhoz, hogy az előzőekben bemutatott szabályozatlan tevékenységeket, magatartásokat - a választások tisztaságának érdekében - valamilyen keretek közé lehessen foglalni, szükség van a médiumok és a civil szervezetek kezdeményezésére. A civil szervezetek a pártok politikai akaratától függetlenek, önálló politikai nézetet képviselnek, egyfajta “békítő” szerepet vállalva helyben és azonnal reagálhatnak a felmerült problémákra, jogsértésekre, ezáltal elérhetik, hogy egyetlen párt vagy jelölő szervezet se “sajátíthassa ki” a médiát. Megakadályozhatják, hogy a médiumokban vitatott fontosabb kérdéseket csupán pártközeli álláspontok szerint alakítsák ki. A civil szervezetek egyik legfontosabb szerepe tehát az, hogy az etika és a tisztesség íratlan szabályait betartassák.
A következő példák szolgálnak ennek bemutatására:
1. A Magyarországi Műsorszolgáltatók és Civil Szervezetek
Választási Chartája
A Magyar Rádió Regionális és Nemzetiségi Adások Igazgatóságának kezdeményezésére egy olyan választási charta készült, amelynek elfogadása, illetve amelyhez való csatlakozás a műsorszolgáltatók önkorlátozását, ebből eredő védelmét biztosíthatja (pl., hogy a műsorszolgáltatók egyetlen politikai csoportnak se legyenek kiszolgáltatva), a civil szervezetek pedig - szerveződésük célja és irányultsága szerint - felhívhatják a polgárok figyelmét a legégetőbb társadalmi gondokra.
A Magyar Rádió Rt. Regionális és Nemzetiségi Adások Igazgatósága kezdeményezésére összehívott tanácskozás célja az volt, hogy a csatlakozni kívánók egységes alapelvekben állapodjanak meg a választási kampányban tanúsítandó magatartásról. Így pl. arról, miként érhető el, hogy a jelöltek egyenlő eséllyel jelenjenek meg a különböző rádiók és televíziók választási műsoraiban. A résztvevők abban is megállapodtak, hogy rendszeresen összegyűjtik és értékelik a választási kampány tapasztalatait, és az alapelveket megsértő műsorszolgáltatók nevét nyilvánosságra hozzák. A Charta nyitott.
A Magyarországi Műsorszolgáltatók és Civil Szervezetek Választási Chartája
A Charta célja: a kiegyensúlyozott választási kampány elősegítése az elektronikus tömegtájékoztatásban.
A csatlakozó műsorszolgáltató és stúdióengedélyes vállalja, hogy:
a parlamenti választások menetét, a választásokon történő részvételt, és az ezzel kapcsolatos állampolgári jogokat ismertető műsorokat készít illetve rendel meg, és azokat az 1996. évi I. törvény, valamint a választásokról szóló törvényes rendelkezések szerinti rendben - amennyiben főműsoridőben műsort szolgáltat főműsoridőben - teszi közzé. Amennyiben főműsoridőben nem szolgáltat műsort, akkor a vételkörzetében a választásokon induló szervezetek és személyek számára, lehetőség szerint a legkedvezőbb időpontban sugározza ezeket a műsorokat;
az általa bemutatott választási műsorokban a vételkörzetében a választásokon induló személyeket és szervezeteket olyan módon mutatja be, hogy a hallgatók az indulók programját torzításmentesen ismerhessék meg. Egyetlen indulóval szemben sem lesz elfogult: mindegyikük számára azonos műsoridőt és közelítőleg azonos műsorhelyet ad, és sem hangban, sem képben nem mutatja az indulót a számára hátrányos helyzetben;
egyetlen hirdetést sem enged közzétenni, amely világnézetet, nemzeti vagy etnikai hovatartozást, az emberi méltóságot vagy valamely más személyiséghez fűződő jogot sértő elemet tartalmaz. A politikai hirdetés más jelöltre vagy szervezetre nézve nem tartalmazhat olyan közlést, amely nyilvánvalóan nem tényeken alapul, vagy ami a jelöltet vagy a szervezetet méltánytalan, előnytelen színben tünteti fel;
a megrendelt választási hirdetések sugárzásakor egyetlen műsorórában sem biztosít kizárólagosságot egyetlen jelöltnek vagy szervezetnek sem, a választási hirdetésekre vonatkozó szerződésekben pedig mindegyikük számára egyenlő feltételeket állapít meg. Amennyiben a műsorszolgáltatásban kiegészítő vagy értéknövelő szolgáltatást biztosít, azokat illetően is minden szerződő fél számára egyenlő feltételeket ajánl fel;
a választásokon induló szervezetek és független jelöltek számára nyilvánosságra hozza és hozzáférhetővé teszi a választási műsorok időpontját, időtartamát, megjelenési helyét, terjesztési módját és tematikáját;
a választásokon résztvevő valamennyi jelölt és szervezet számára nyilvánosságra hozza és hozzáférhetővé teszi a politikai hirdetések közzétételének feltételeit, valamint az egységes hirdetési díjtételeket.
Valamennyi, a Chartához csatlakozott műsorszolgáltató és civil szervezet vá
llalja, hogy lehetőségeihez mérten támogatja egymást a kiegyensúlyozott elektronikus tömegtájékoztatásért kifejtett tevékenységében, és ennek keretében:
- a kampány során információkat szolgáltat a Charta tagjainak a kampánybeli tevékenységéről és ennek tapasztalatairól, ellenőrzi a Charta elveinek me
gvalósulását, jelzi a felmerülő problémákat. Lehetőség szerint részt vesz a rendszeres értékelő, elemző összejöveteleken.
- aláveti magát az értékelő összejöveteleken kialakított közös állásfoglalásnak, és támogatja a tapasztalatok nyilvánosságra hozatalát.
1998. február 26.
A Chartához 1998. év márciusáig a következő szervezetek csatlakoztak:
ArtNet Kft., Fiksz Rádió, Fortuna Rádió Paks, Független Népképviseleti Szövetség, Füred TV Balatonfüred, Helyi televíziók Egyesülete, Jonatán Rádió, Kecskeméti Róna Rádió, Komárom TV, LAÉT Országos Szervezete, LÁNC Szövetség, Létforrás Ifjúságvédelmi alapítvány, Levegő Munkacsoport, Magyar Adófizetők Országos Szövetsége, Magyar Cigányok Antifasiszta Szövetsége, Magyar Ellenállók és Antifasiszták Szövetsége, Magyar Falusi, Tanyai Vendégfogadók Országos Érdekképviseleti Szövetsége, Magyar Rádió Rt Regionális és Nemzetiségi Adások Igazgatósága, Magyar Újságírók Országos Szövetsége, Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalma, Makói Városi TV, Média az Emberért, Nemzeti Agrárklub, Oázis Kulturális és Szabadidő Egyesület, Panoráma Rádió, Pécsi Városi Tv, Pilis Rádió Szentendre, Rádió 7 Hódmezővásárhely, Rádió Bonyhád, Rádió Derecske, Rádió Eger, Régió Rádió Hódmezővásárhely, Sirius Rádió, Társadalmi Únió, TV 2, Új Képújság Kft., Új Rádió Esztergom
2. A Helyi Televíziók Országos Egyesületének etikai és
szakmai állásfoglalása az 1998. évi országgyűlési választások idejére
A Helyi Televíziók Országos Egyesülete ajánlásával szeretné elősegíteni, hogy a tagtelevíziók minél hatékonyabban és konstruktívabban tudjanak részt venni az 1998. évi választásokban. Felhívjuk a választásban résztvevők figyelmét, hogy csak abban az esetben lehet tisztességes kampányról beszélni, ha minden résztvevő arra törekszik. Javasoljuk, hogy a helyi médiu
mok és a pártok helyi képviselői állapodjanak meg a kampányidőszakban alkalmazott szabályokról.
- A HTE nevében javasoljuk, hogy a helyi televíziók a napi szakmai munkában igyekezzenek elősegíteni, hogy a választópolgárok körében tudatosuljon a választás fontossága és minél nagyobb számban menjenek el szavazni. ennek elősegítése hiteles, gyors és objektív tájékoztatással és az egyenlő esélyek megtere
mtésével valósítható meg.
A helyi televíziók rendszeresen tájékoztassák a nézőket a választás időpontjáról, az előkészületekről és a közérdekű tudnivalókról.
A kampányidőszakban az államigazgatási szervek közérdekű döntéseiről lehetőség szerint a pártszereplést nem vállaló közigazgatási tisztségviselőktől kell tájékoztatást kérni.
A helyi televíziók munkatársai pártok képviseletében a kampányokban ne vegyenek részt. Ha a televízió bármely munkatársa személyesen érintett a választásban, akkor a kampány idejére a munkavégzés alól fel kell menteni.
A helyi televíziók külön-külön és egyenként megállapodásra törekedjenek a vételkörzetükben jelenlévő politikai pártokkal, egyéni jelöltekkel a reklámidő felosztásáról és a tarifák alkalmazásáról annak érdekében, hogy valamennyi választásban induló párt és személy számára egyenlő esélyt biztosítsanak.
A helyi televíziók a direkt politikai reklámot és a politikai pártok szponzorált műsorait saját műsoraitól jól elkülönítve, külön főcímmel ellátva közöljék. A Helyi Televíziók Országos Egyesülete kéri a pártokat, s a választáson induló képviselőjelölteket, hogy tartsák be a jogi és etikai normákat, ezzel is segítve elkerülni a helyi televízió által nyújtott lehetőségekkel való visszaéléseket.
1998. január 20.
3. A Komáromi Városi Televízió műsorszerkesztési irányelvei a választási kampány időszakában, az országgyűlési és a helyhat
ósági választások lebonyolításában
1. Általános szabályok
A Komáromi Városi televízió városi, közszolgálati műsorszolgáltató inté
zmény, amelyet az önállóan készített műsorok készítésével és bemutatásával, valamint az állandó képújság szolgáltatással gyakorol. Ebből eredő kötelessége a választásokkal összefüggő fontosabb eseményről a tárgyilagos, pártatlan, objektív hírközlés és tájékoztatás. Ezen túlmenően kötelessége az is, hogy rendszeresen tájékoztassa a nézőket a választás szabályairól, az ország életében elfoglalt súlyáról, jelentősségéről. Ismertesse a választás második fordulójához szükséges tennivalókat. Olyan tájékoztató, figyelemfelkeltő műsorokat kell készíteni, amelyek arra bíztatják a nézőket, hogy minél többen vegyenek részt az 1994-es választásokon.
- A választási kampány a választás kitűzésének a nyilvánosságra hozatalával kezdődik és a szavazás napját megelőző nap nulladik óráig tart. A választási kampány célja, hogy a pártok bemutassák programjaikat, jelöltjeiket, isme
rtessék politikai céljaikat. E műsorkészítési irányelveket értelemszerűen alkalmazni kell a két választási forduló között is.
- A Komáromi Városi televízió műsorainak a kampány időszakában is össze
sségében kell megfelelniük a pártatlan, objektív, pontos, gyors és tárgyilagos hírközlés és tájékoztatás követelményeinek. A Komáromi Városi televízió kötelességének érzi a szabad vélemények kiegyensúlyozott közreadását. A direkt választási műsorokban biztosítani kell a pártok esélyegyenlőségét. A választási kampány időszaka alatt a közszolgálati televízió a saját műsoraiban tartózkodik a direkt befolyásolás egyéb eszközeitől és lehetőségeitől.
- A közszolgálati televízió megállapodást köt a városban jelenlévő politikai pártokkal a műsoridőben, a reklámidőben és tarifákban, annak érdekében, hogy valamennyi választási jogosultságot megszerző párt számára egyenlő esélyt tudjon biztosítani.
- Az egyes műsorok szerkesztőjének - a főszerkesztő irányításával - saját mű
sorfolyamukon belül kell kiegyensúlyozott arányt teremteniük a vélemények megjelenítésében. Ügyelni kell az aránytalanságok és szélsőségek elkerülésére, ezek esetleges bekövetkezése esetén azokat korrigálniuk kell. egyes adásokon belül törekedni kell arra, hogy lehetőleg azonos arányban legyen jelen a politikai műsorblokk. A nézők politikával való túlterhelése a célzotthoz képest ellenkező hatást érhet el.
- Választási program alatt azt kell érteni, amit a jelölt annak gondol, kér, vagy elmond. Konkrét jogi szabályok, korlátozó tényezők nincsenek erre.
- Kampánycsend
A választást megelőző nap 0. órától a választási helyiségek bezárásáig eltelt időszak, amely alatt semmilyen politikai jellegű, konkrét párthoz vagy személyekhez fűződő műsor közlésére nem kerülhet sor. Szigorúan TILOS a szavazás lezárása előtt bármilyen eredmény közlése. Mód van azonban arra, hogy pártsemlegesen közölje a televízió a felhívást arra vonatkozóan, hogy azok a polgárok, akik még nem éltek alkotmányos jogukkal, menjenek el szavazni. Közzé lehet tenni, hogy addig hányan mentek el szavazni.
- A választások előtt 8 nappal TILOS közvélemény-kutatás jellegű statisztikai adatot a nyilvánosságra hozni. TILOS a választás napján, a szavazóhelyis
égekből kijövő állampolgároktól megkérdezni, hogy kire szavazott. Ilyen jellegű riportokat csak a szavazókörök bezárása után lehet készíteni.
- Az újságíró igazolvánnyal, vagy a helyi televízió igazolványával rendelkező munkatársak jelen lehetnek a szavazás bármely szakaszában, külön engedély né
lkül is, erre a törvény biztosít számukra lehetőséget.
- A Komárom Városi televízió a helyi eredmények közlését biztosítja. Az országos eredményeket az érdeklődők az országos médiákon keresztül ismerhetik meg. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy tömör, összefoglaló jellegű tájékoztatást nem kíván készíteni a közszolgálati televízió, amelyet fő műsoridőben, vagy az állandó képújság szolgáltatásán keresztül hoz nyilvánosságra.
- Különös figyelmet kell szentelni a kisebbségi és a független jelöltekkel szemben. Számukra is azonos esélyt kell adni a pártokhoz hasonlóan, azonban rájuk is ugyanazon szabályok vonatkoznak, nem részesülhetnek megkülönböztetett eljárásban. Az ő esetükben különösen fontos a helyi médián keresztül való bemutatkozás, mivel őket az MTV nem mutatja be.
- A törvény előírja, hogy minden propagandát, az azt közlő párt emblémájával kell ellátni, vagy jól olvashatóan fel kell tüntetni a propaganda anyagot közlő megnevezését. Minden fizetett hirdetést legalább a sugárzást megelőző 48 órával a stúdió rendelkezésére kell bocsátani, hogy mód legyen annak tartalmi elemzésére. A sugárzás megtagadható, ha abban trágár szavakat használnak, a fennálló rend megbuktatására bíztatnak, vagy jogszabály-ellenes kitételeket tartalmaznak.
- Kifogást a helyi választási bizottságnak kell benyújtani, amely intézkedik az ügyben. Ha az intézkedés nem elégíti ki a sérelmet szenvedőt, akkor bírósághoz fordulhat.
- A közszolgálati televízióban a pártokkal, jelöltekkel foglalkozni csak a választási és a hírműsorban lehet. Politikusokat, jelölteket más műsorokban képernyőn bemutatni csak jelöltségük és pártállásuk említése nélkül lehet. szórakoztató műsorok a választási küzdelem idején hazai politikusokat és jelölteket nem minősíthetnek és nem mutathatnak be.
- A kampány időszakban a közérdekű, közszolgálati döntésekről, lehetőség szerint a pártszereplést nem vállaló közigazgatási tisztségviselőktől kell táj
ékoztatást kérni.
- A választási műsorokban különösen ügyelni kell:
- az önkormányzat munkájának tárgyszerű bemutatására;
- a választási törvény közérthető magyarázatára;
- annak tudatosítására, hogy a választáson való részvétel valamennyi arra jogosult magyar állampolgár erkölcsi és politikai kötelessége.
17. Műsorkészítési alapelvek:
- a pártok választási előkészületeivel kapcsolatos híradások legyenek ko
rrektek, kiegyensúlyozottak, azonos időintervallumúak (maximum 3 percesek);
a vitaműsorokban - ha van ilyenre igény - egyenlő esélyt kell biztosítani a különböző vélemények kifejtésére, jelen nem lévő személy válaszadásának a lehetőségét esetenként még ugyanabban a műsorban, vagy a legközelebbi műsorban kell biztosítani;
szakmailag is elvárhatóan a legnagyobb mértékben törekedni kell az eltérő álláspontok lehetőleg egy műsoron belüli, vagy sorozatszerűen tervezett bemutatására;
a hírek, esemény-beszámolók, lapszemlék ne szolgáljanak pártpropagandát, a pártok rendezvényeiről, nyilatkozatairól, képviselőjük szerepléséről csak ezek nyilvánvaló közérdekűsége, humánus cselekedete esetén szóljanak és csak a szakmailag indokolt terjedelemben (maximum 3 perc);
a pártok által szervezett rendezvényekről, sajtótájékoztatókról hírértékük szerint az esélyegyenlőségre törekedve kell tudósítani. A vizuális megjelenítés legyen azonos megközelítésű és tárgyilagos. A pártok hivatalos jelképeit és elnevezését kell használni. A rendezvényekről szóló tudósításban törekedni kell az adott párt által kijelölt politikus megszólaltatására. El kell kerülni, hogy a tudósításban kizárólag a televízió munkatársának a hangja és értelmezése jelenjék meg;
a Komáromi Városi televízió előre megállapodik az országos listát állító pártok képviselőivel, hogy mely választási eseményekről kívánnak tudósítást kérni;
az országos listát állító pártokat a választási eseményekről szóló hírekben azonos feltételekkel, a választási tudósításokban a jelölések arányában kell szerepeltetni;
az országos listát állítók közül a választással kapcsolatos vitaműsorokban minden érintett és érdekelt fél részvételét biztosítani kell;
a Komáromi Városi televízió az előzőekben ismertetett feltételeknek megfelelő pártok, kisebbségi és független jelöltek részére egy alkalommal 5 percet biztosítanak ingyenesen, valamelyik fő műsorában, amely időt tetszőlegeses használhatják fel a jelöltek az előzőekben és az ez után ismertetett szabályok betartásával;
nemzeti szimbólumainkat a választásokon fellépő szervezetek kampányuk során azonos feltételek mellett szabadon használhatják, azok kisajátítása TILOS! A felek egymás szimbólumait nem használhatják;
TILOS a pártok, programok és a képviselők szándékos lejáratása, durva, ízléstelen támadása, messzemenően tiszteltben kell tartani személyiségi jogokat;
ha a választási kampány során valamely párt vagy jelölt sérelmére, etikai szabálysértést követnek el, a Komáromi Városi televízió erről csak a sérelmet szenvedett fél hozzájárulásával tudósíthat, amelyet írásban rögzítenek;
a pártok választási propaganda anyagaiban felhasznált vers, zene vagy más művészi alkotás a kampány időszakában a Komáromi Városi televízió egyéb műsorában nem használható fel;
a pártok rendezvényeire szóló felhívások, előzetes közzététele - a politikai hirdetések kivételével TILOS;
az ilyen jellegű anyagokat el kell látni a politikai hirdetés felirattal. törvényesen bejegyzett párt rendezvényének a megzavarására vagy bojkottjára felhívó hirdetés felvétele ilyen közlemény közzététele TILOS;
az “utca embere” típusú riportok, összeállítások a választási eredményekre, a résztvevő pártokra és képviselő-jelöltekre vonatkozóan TILOS.
18. A Komáromi Városi Televízió munkatársaira vonatkozó szabályok:
- a Komáromi Városi Televízió munkatársai a tágabb értelemben vett választási kampány idején következetesen tartózkodjanak a választási propagandának minősíthető valamely pártot, vagy jelöltet támogató vagy támadó kommentároktól és más megnyilvánulásoktól;
- a műsorvezetők, riporterek, tudósítók és a műsorok más pártatlan szereplői nem kelthetik azt a benyomást, hogy már eleve meg volt az értékítéletük a szóban forgó témáról. A néző ne legyen képes felmérni, hogy a Komáromi Városi Televízió alkalmazottjának mi a személyes véleménye a konkrét ügyről. Nem engedhető meg, hogy a nyilvánosság egy-egy meghatározott állásponttal azonosíthassa a Komáromi Városi Televízió bármely műsorkészítőjét;
- a Komáromi Városi Televízió munkatársai sem nyílt, sem burkolt formában nem folytathatnak választási propagandát, viselkedésükkel, magatartásukkal, szakmai munkájukkal sem nyíltan, sem burkoltan nem szolgálhatnak pártérdekeket;
- a pártatlanság ellen vétő munkatárs vagy külső alkalmazott tevékenys
égét a választások megtörténtéig fel kell függeszteni, ugyancsak nem megengedett, hogy felkérésre reklám, - illetve referencia készítsenek;
- a választási események, műsorok képi megvalósításánál az operatőri munka kizárólagosan a korrekt, vizuális megjelenítésre szorítkozzon. TILOS a szereplőket hátrányos képi beállításban megjeleníteni. Megengedhetetlen a képet megtévesztő, “üzenetet hordozó” alkalmazása. Az események közönségéről készített képek elsősorban a jelenlévők létszámát mutassák be. A közelieknek ne legyen sugalmazó jelentése a közönség összetételét illetően. A szerkesztői, rendezői és vágói munkánál a fentieket értelemszerűen kell alkalmazni.
19. Kiegészítések
- az egyes választókerületet érintő témákban valamennyi érintett jelölt részvétele kívánatos. Bármelyikük távolmaradása esetén meghívások t
ényét igazolni szüksége;
- megengedett az u.n. “konzerv anyag” közvetítésre való átadása is, erre az esetre a I/13-as pontban leírtak szintén érvényesek, a közlésért a tarifatáblázatban foglalt díjtételeknek megfelelően fizetni kell;
- időkorlátozást a Komáromi Városi Televízió nem köt ki, bármely jelöltnek a megadott lehetőségek keretén belül tetszőleges módon és időben állunk a rendelkezésére;
- mód van arra is, hogy Komáromi Városi Televíziónál rendelhessék meg az u.n. “konzerv anyag”-ot, mely reklám, - vagy referenciafilm lehet. Eben az esetben a műsorban való közlése jóval kedvezőbb, mint azon anyagok esetén
, amelyet másutt rendeltek meg gyártásra;
- a Komáromi Városi Televízió az általa gyártott anyagokat a megrendelő által felállított bizottságnak bemutatja, írásban rögzített átvételi bizon
ylattal látja el, ahol a megrendelő nyilatkozik arról, hogy az elkészült anyag tetszett neki, a választási eredménye nem az ominózus anyag függvénye.
1994. január
4. A Veszprém TV műsorkészítési szabályai, irányelvei
az 1998-as orszá
ggyűlési és helyi választási kampány időszakában
I. Általános szabályok
- A választási kampány tágabb értelmezésben a választás kitűzésének nyilvánosságra hozatalával kezdődik, és a szavazás napját megelőző nap 0. órájáig tart. A választási kampány célja, hogy a pártok bemutassák programjaikat, jelöltjeiket, ismertessék és értelmezzék politikai céljaikat.
- A Veszprém TV műsorainak a kampány időszakában is összességében kell megfelelniük a pártatlan, objektív és tárgyilagos hírközlés és tájékoztatás k
övetelményeinek. A választási műsorokban biztosítani kell az egyes pártok és jelöltek esélyegyenlőség elvére épített szereplését.
- A Veszprém TV a Választási Törvény 11. § alapján a választáson jelöltet állító párt bemutatkozását azonos feltételek mellett, legkésőbb a választást megelőző napig egyszer ingyenesen biztosítja közszolgálati műsorában saját sugárzási körzetében.
- A bemutatkozás élő műsor keretében pártonként 3-5 percben történik, igény szerint interjú vagy monológ formájában. A műsorban való bemutatkozások sorrendjét hivatalos sorsolással döntjük el annak alapján, hogy a választási kampányban hány
párt vesz részt hivatalosan.
- A Veszprém TV a 3-4 pontban szereplő lehetőségen túl a kampányban rész
tvevő pártok és jelöltek számára megrendelés esetén egységes tarifarendszer alapján reklámidőt értékesít és biztosít. '
- A Veszprém TV csak számla alapján elő
re fizetett politikai hirdetést teljesít párt vagy jelölt megrendelésére.
- A politikai hirdetést, reklámot, kampányfilmet, vagy mások által készített politikai műsort saját műsoraitól elkülönítve fizetett politikai hirdetés felirattal sze
rkeszti adásba.
- A Veszprém TV kereskedelmi részlege megrendelés esetén vállalja politikai reklámok, kampányfilmek készítését a megrendelő igénye és szempontjai alapján.
- A megrendelt és fizetett reklámok, kampányfilmek tartalmáért a megrendelő felelős, televíziónk a technikai, gyártási feltételeket biztosítja.
- A kampány időszakában a Veszprém TV-ben csak az Országos Választási Bizottság által igazolt és jegyzett párt, illetve annak képviselője szerepelhet válas
ztási műsorokban.
- A kampány időszakban az önkormányzat közérdekű, közszolgálatú-döntéseiről - lehetőség szerint a pártszereplést nem vállaló - közigazgatási tisztviselőktől, jegyzőtől és elsősorban a Választási Bizottságtól kell táj
ékoztatást kérni.
- A Médiatörvény alapján politikai hirdetés vagy reklám - olyan televíziós műsorszám, amely párt, politikai mozgalom a választásokon való- részvételének, sikeres szereplésének; jelöltjének támogatására szólít fel, befolyásol. Nevét, tevékenységét, céljait jelszavát, emblémáját, a róla-alkotott képet népszerűsíti.
- A politikai hirdetés közzétételének megrendelője a műsorszolgáltató felelősségét, vagy szabadságát nem befolyásolhatja a műsor tartalmát vagy az időpont kivételével műsorszám műsorbeli elhelyezését. A műsorszolgáltató a politikai hirdetés tartalmáért a Médiatörvény szerint ( Médiatörvény 12.§) felelősséggel nem tartozik.
- Párt, vagy politikai szervezet televíziós műsort nem támogathat (Médiatörvény 19 §).
II. Műsorkészítési alapelvek
- A pártok választási előkészületeivel kapcsolatos híradások legyenek tárgyilagosak, kiegyensúlyozottak.
- A vitaműsorokban egyenlő esélyt kell biztosítani a különböző vélemények kifejtésére. Az eltérő álláspontok lehetőleg egy műsoron belül, vagy soroza
tszerűen történő bemutatására.
- A hírek, esemény-beszámolók nem szolgálhatnak párt propagandát, a pártok rendezvényeiről, nyilatkozatairól képviselőik szerepléseiről csak ezek nyilvánvaló közérdekűsége esetén szóljanak és csak szakmailag indokolt terjedelemben.
- A hírműsorokba kerül tudósítások vizuális megjelenítéseikben legyenek az
onos megközelítésűek, tárgyilagosak.
- A Veszprém TV nem mutat be olyan műsort, még fizetett hirdetésként sem , amely valamely pártot, programot, képviselőt durván, ízléstelenül támad, vagy lejárat. '
- Kampányidőszakban a pártok rendezvényeire szóló felhívások, előzetesek közzé
tétele a fizetett politikai hirdetések kivételével tilos,
- A szavazás bojkottálására felhívó hirdetés közzététele tilos.
- Rendezvényeket, melyen politikai szereplést vállalók jelennek meg, a Veszprém TV csak közszolgálati, szakmai (kulturális, sport stb.) oldalról mutat be.
A Veszprém TV munkatársaira vonatkozó szabályok
- A Veszprém TV munkatársai a választási kampány idején is következetesen tartózkodjanak a választási propagandának minősíthető, valamely pártot, vagy jelöltet támogató, vagy támadó kommentártó
l, vagy más megnyilvánulástól.
- A műsorvezetők, riporterek, tudósítók és a műsorok pártatlan szereplői nem kelthetik azt a benyomást, hogy már eleve megvolt az értékítéletük a szóban forgó politikai témáról. A néz nem érzékelheti, hogy a TV munkatársának mi
a személyes véleménye a konkrét pártpolitikai ügyről.
- A Veszprém TV munkatársai sem nyílt, sem burkolt formában nem folytathatnak választási propagandát, magatartásukkal, szakmai munkájukkal sem nyíltan sem burkoltan nem szolgálhatnak pártérdekeket.
- A választási események, műsorok képi megvalósításánál az operatőri munka kizárólagosan a korrekt, vizuális megjelenítésre szorítkozzon. Megengedhetetlen a képek megtéveszt “plusz üzenetet hordozó” alkalmazása. Az esemény közönségéről készített képek elsősorban a jelenlévők létszámát mutassák be.
- Választási műsoroknál, ahol több párt képviselője is meghívást kap, a polit
ikus vendég távolmaradása esetén a meghívás tényét közölni kell.
- A Veszprém TV vezetése kizárja annak lehetőségét, hogy munkatársai bá
rmely párt jelöltjeként induljanak a választásokon, illetve a választási kampányban jelölt mellett tevékenykedjenek.
5. A Magyar Televízió műsorkészítési irányelvei a választási kampányidősz
akában
(Választási Etikai Kódex)
I. Az általános szabályok
I/1.
A választási kampány tágabb értelmezésben a választás kitűzésének nyilvánosságra hozatalával kezdődik és a szavazás napját megelőző nulladik óráig tart. Szűkebb értelemben a választási kampány legfeljebb 30 napon át tart és a szavazás előtt 30 órával véget ér. E műsorkészítési irányelveket értelemszerűen alkalmazni kell a két választási forduló között is.
A választási kampány célja, hogy a pártok bemutassák programjaikat, jelöltjeiket, ismertessék és értelmezzék politikai céljaikat.
I/2.
A Magyar Televízió műsorainak a kampány időszakában is összességében kell megfelelniük az 1996. évi I. törvényben foglalt pártatlan, objektív és tárgyilagos hírközlés és tájékoztatás követelményeinek. A Magyar Televízió kötelesség
ének érzi a szabad vélemények kiegyensúlyozott közreadását. A direkt választási műsorokban biztosítani kell a pártok esélyegyenlőségét.
I/3.
Az egyes műsorok felelős szerkesztőinek saját műsorfolyamukon belül kell k
iegyensúlyozott arányt teremteniük a vélemények megjelenítésében.
Kötelességük az aránytalanságok és szélsőségek elkerülése, ezek esetleges bekövetkezése esetén azok korrigálása.
I/4.
Célszerű arra törekedni, hogy a választási műsoridő a Magyar Televíziónál ne haladja meg jelentős mértékben a kampányidőszak előtti politikai műsorok ar
ányát. A nézők politikával való túlterhelése a célzotthoz képest ellenkező hatást érhet el.
I/5.
A pártokkal, jelöltekkel foglalkozni csak a választási és a hírműsorokban lehet. Politikusokat, jelölteket más műsorokban képernyőn bemutatni csak jelöltségük és pártállásuk említése nélkül lehet. Szórakoztató műsorok a választási küzd
elem idején hazai politikusokat és jelölteket nem minősíthetnek és nem mutathatnak be.
I/6.
A kampányidőszakban a kormányzat közérdekű, közszolgálati döntéseiről l
ehetőség szerint a pártszereplést nem vállaló közigazgatási tisztségviselőktől kell tájékoztatást kérni.
I/7.
Választási műsorok különösen:
- a magyar országgyűlés munkájának tárgyszerű bemutatása,
egyes külföldi parlamentek munkájának bemutatása,
a választási törvény közérthető magyarázata,
annak tudatosítása, hogy a választáson való részvétel valamennyi állampolgár erkölcsi és politikai kötelessége, lehetősége.
II. A műsorkészítési alapelvek
II/1.
A pártok választási előkészületeivel kapcsolatos híradások legyenek korrektek, kiegyensúlyozo
ttak.
II/2. A vitaműsorokban egyenlő esélyt kell biztosítani a különböző vélemények kifejtésére, jelen nem lévő személy válaszadásának lehetőségét esetenként még a műsorban (telefonkapcsolattal), vagy a műsor legközelebbi, hasonló időben sugárzott adásában
kell biztosítani.
II/3.
A szakmailag elvárható legnagyobb mértékben törekedni kell az eltérő állá
spontok lehetőleg egy műsoron belül vagy sorozatszerűen tervezett bemutatására.
II/4.
A hírek, esemény-beszámolók, lapszemlék ne szolgáljanak pártpropagandát, a pártok rendezvényeiről, nyilatkozatairól, képviselőik szerepléséről csak ezek nyilvánvaló közérdekűsége esetén szóljanak és csak a szakmailag indokolt terjedelemben.
II/5.
A pártok által szervezett rendezvényekről, sajtótájékoztatókról hírértékük sz
erint az esélyegyenlőségre törekedve kell tudósítani. A vizuális megjelenítés legyen azonos megközelítésű és tárgyilagos, a pártok hivatalos jelképeit és elnevezését kell használni. A rendezvényekről szóló tudósításban törekedni kell az adott párt által kijelölt politikus megszólaltatására. Célszerű elkerülni, hogy a tudósításban kizárólag a televízió munkatársának hangja jelenjék meg.
I/6.
Az MTV választási irodája előre állapodjon meg az országos listát állító pártok képviselőivel, hogy a műsor mely választási eseményekről és milyen terjed
elemben adjon tudósítást.
II/7.
Az országos listát állító pártokat a választási eseményekről szóló hírekben az
onos feltételekkel, a választási tudósításokban a jelölések arányában kell szerepeltetni. A választással kapcsolatos vitaműsorokban minden érintett és érdekelt fél részvételét biztosítani kell az országos listát állítók közül.
II/8.
Nemzeti szimbólumainkat a választásokon fellépő szervezetek kampányuk s
orán azonos feltételek mellett szabadon használhatják, azok kisajátítása tilos. A felek egymás szimbólumait nem használhatják.
II/9.
Tilos a pártok, programok és a képviselők szándékos lejáratása, durva, ízléstelén t
ámadása, messzemenően tiszteletben kell tartani és tartatni a személyiségi jogokat.
II/ 10.
Ha a választási kampány során valamely párt vagy jelölt sérelmére etikai szabálysértést követnek el, a Magyar Televízió erről csak a sérelmet szenvedő fél hozzájárulásával tudósíthat.
II/11.
A pártok választási propaganda anyagaihoz felhasznált vers, zene vagy más művészeti alkotás a kampány időszakában a Magyar Televízió műsoraiban nem s
ugározhatók.
II/12.
A pártok rendezvényeire szóló felhívások, előzetesek közzététele - a politikai hirdetések kivételével - tilos.
Törvényesen bejegyzett párt rendezvényének megzavarása vagy bojkottjára felhívó hirdetés felvétele, ilyen közlemény közzététele tilos.
II/13.
Az "utca embere" típusú riportok, összeállítások a választási eseményekre, a résztvevő pártokra és képviselőjelöltekre vonatkozóan tilosak.
III. A Magyar Televízió munkatársaira vonatkozó szabályok
III/ 1.
A Magyar Televízió munkatársai a tágabb értelemben vett választási kampány idején következetesen tartózkodjanak a választási propagandának minősíthető, valamely pártot vagy jelöltet támogató vagy támadó kommentároktól és
más megnyilvánulásoktól.
III/2.
A műsorvezetők, riporterek, tudósítók és a műsorok más pártatlan szereplői nem kelthetik azt a benyomást, hogy már eleve megvolt az értékítéletük a sz
óban forgó témáról. A néző ne legyen képes felmérni, hogy a Magyar Televízió alkalmazottjának mi a személyes véleménye a konkrét ügyről. Nem engedhető meg, hogy a nyilvánosság egy-egy meghatározott állásponttal azonosíthassa a Magyar Televízió bármely műsorkészítőjét.
III/3.
A Magyar Televízió munkatársai sem nyílt, sem burkolt formában nem folytathatnak választási propagandát, viselkedésükkel, magatartásukkal, szakmai munkájukkal sem nyíltan, sem burkoltan nem szolgálhatnak pártérdeket.
III/4.
A pártatlanság elve ellen vétő munkatárs vagy külső alkalmazott tevékenységét a válas
ztások megtörténtéig fel kell függeszteni.
III/5.
Azon munkatársak, akik képviselőjelöltként vagy valamelyik párt tisztségvis
előjeként, alkalmazottjaként érintettek a választásban, ezt kötelesek bejelenteni munkahelyi vezetőjüknek.
Bármely párt jelöltjeként vagy egyéni jelöltként induló külső vagy belső alkalmazott a választási kampány idején műsorokban nem szerepelhet. Az ilyen munkatársra a képviselőjelöltekre vonatkozó általános szabályok érvényesek.
III/6.
A választási események, műsorok képi megvalósításánál az operatőri munka kizárólagosan a korrekt vizuális megjelenítésre szorítkozzon.
Tilos a szereplőket hátrányos képi beállításban megjeleníteni. Megengedhete
tlen a képek megtévesztő, "üzenetet hordozó" alkalmazása.
Az események közönségéről készített képek elsősorban a jelenlévők létszámát mutassák be. A közeliknek ne legyen sugalmazó jelentése a közönség összet
ételét illetően. A szerkesztői, rendezői és vágói munkánál a fentieket értelemszerűen kell alkalmazni.
IV/1.
A Magyar Televízió regionális közszolgálati stúdiói a Magyar Televízió egészére vonatkozó követelményekkel, régiónként a vételkörzetnek megfelelő mértékben készítsék a körzetüket érintő választási műsorokat.
IV/2. Az egy választókerületet érintő témákban valamennyi érintett jelölt részvétele kívánatos. Bármelyikük önkéntes távolmaradása esetén meghívásuk tényét igazolni szükséges.
V.
A Magyar Televízió választásokkal kapcsolatos tevékenységének koordinálására, ellenőrzésére, az esetleges törvénymódosítások figyelemmel kísérésére és adaptálására, a pártokkal való és az Országos Választási Bizottsággal való kapcsolattartásra választási bizottságot kell szervezni.
A bizottság vezetője a hírigazgató, tagjai a Regionális és kisebbségi műsorok igazgatója, a Hírfőszerkesztőség, az Információs Főszerkesztőség, valamint a Magyar Televízió vezető jogtanácsosa.
Budapest,1994. február 4.