Az Országos Választási Bizottság állásfoglalásai

Tekintettel arra, hogy az eddig bemutatott törvények nem rendelkezhetnek valamennyi, a kampány - média kapcsolatot érintő részletkérdésben, némi segítséget nyújthatnak az Országos Választási Bizottság (továbbiakban: OVB) 1994. évi választási kampánnyal összefüggő állásfoglalásai

1.) Egy bejelentés szerint a Magyar Televízió úgy értelmezi a Választási eljárásról szóló törvényt, hogy kizárólag a pártok egyéni választókerületben induló jelöltjeinek számát veszi figyelembe a választási tudósításokban.

Az OVB álláspontja szerint:

Az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény 11. § (2)* bekezdésének megfelelően - az országos listát állító pártokat a szavazást megelőző 30 napban a választási tudósításokban a jelölések arányában szerepeltesse. Ennek az aránynak a meghatározásánál - az országgyűlési egyéni választókerületekben és a területi választókerületekben, valamint az országos listán állított képviselőjelölteket egyaránt figyelembe kell venni.

___________________________

Hatályon kívül helyezte az 1997. Évi C. törvény 155. § a) pontja

 

2.) Az OVB-t több választókerületből megkeresték olyan szórólapok terjesztésével kapcsolatban, amelyek még versenyben lévő egyéni országgyűlési képviselőjelöltek területi listáiról történő mandátumszerzését befejezett tényként jelenítették meg a nyilvánosság előtt. Az OVB felhívja a figyelmet arra, hogy a hatályos Választójogi törvény értelmében a területi listáról történő mandátumszerzés csak a választások második fordulója után állapítható meg. Sérti a választások tisztaságát illetve törvénysértő minden olyan beállítás, vagy negatív kampány, amely a második forduló előtt az egyéni képviselőjelöltet területi listán megválasztott képviselőként tünteti fel.

Az OVB állásfoglalása szerint sérti a választások tisztaságát, illetve törvénysértő minden olyan beállítás, vagy negatív kampány, amely a második forduló előtt az egyéni képviselőjelöltet területi listán megválasztott képviselőként tünteti fel.

3.) Az egyik helyi lap tájékoztatója néhány általános - törvényen alapuló - információn túlmenően tartalmaz egy ajánlási szelvény mintát (igaz, ennek minta jellegét nem említi) melyben a jelölt neve és pártja megjelölése ki van töltve az egyik kerületi képviselőjelölt és pártja nevével. A lap alján vastagon szedve a “kérjük így töltse ki!” felszólítás szerepel. Az így kitöltött szelvényminta a kevésbé tájékozott, politika iránt kevésbé érdeklődő választópolgárokat félrevezetheti, mondván, hogy így kell kitölteni az ajánlási szelvényt.

Az ilyen és hasonló ügyeket az OVB a kampányhoz tartozónak tartja, melyek nem törvénysértők, s nem sértik a választási etikát sem.

4.) Egy fényreklámot üzemeltető társaság kérte az OVB állásfoglalását abban az ügyben, hogy az óriás fényreklám-táblákon a kampánycsend ideje alatt is kívánnak a pártok hirdetni azzal az érveléssel, hogy miként a közterületeken kint maradnak a plakátok, úgy ez is közterületi média, és már a kampánycsend előtt is folyamatos hirdetési jelenlétük volt a fényreklámtáblán.

Az OVB állásfoglalása szerint: A Vjt. 12. § (2) bekezdésében* foglalt tilalom megsértésének minősül, ha a kampánycsend ideje alatt a közterületen levő fényreklám-táblákon a pártok, egyéni jelöltek választási programját közlik.

___________________________

Hatályon kívül helyezte az 1997. Évi C. törvény 155. § a) pontja

 

5.) A kampánycsend megsértésének minősül-e, ha a kampánycsend idején a tömegközlekedési eszközökön láthatóak a rájuk felragasztott választási hirdetések?

Az OVB ülése szerint: A kampánycsend idején a szavazás befejezéséig elhelyezett választási hirdetés a kampánycsend megsértésének minősül. A korábban elhelyezett hirdetések változatlan formában maradhatnak.

6.) Egy kábeltelevíziót üzemeltető vállalkozó az 1994. Március 26- április 6-ig terjedő időszakban, az MTV 1 adását megszakítva, fő műsoridőben, a tévéhíradót követően, helyi választási, politikai reklámot közvetített a helyi nézőkhöz, mellőzve azt a tájékoztatást, hogy nem az MTV 1 műsoráról van szó. Álláspontjuk szerint a nevezett vállalkozó ismertetett eljárása sérti a Választási Etikai Kódexben foglaltakat.

Válasz: Az OVB nem rendelkezik hatáskörrel a levélben foglaltakkal kapcsolatban, ezért ebben a kérdésben nem foglalt állást.

7.) Az OVB 7/1994. (V.5.) kampánycsendre vonatkozó állásfoglalása: Nem minősül a kampánycsend megsértésének az, ha bármely párt számára sérelmes felülírásokkal ellátott saját választási plakátját, vagy olyan plakátot, amely a párt számára sérelmes, hitelét rontó üzenetet hordoz, és amelyből a plakát eredete nem határozható meg, a kampánycsend idején üres - semmiféle közlést nem tartalmazó - papírral átragasztja.

A kampánycsend megsértésének minősül az, ha a kampánycsend idejére bárki politikai tüntetést szervez, vezet vagy abban részt vesz. (OVB 7/1994. (V.5.))