A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA

Kvk. IV.37.439/2002/2.szám

A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a Szőgyényi és Társai Ügyvédi Iroda által képviselt Hét Lyra Alapítvány (1067 Budapest, Csengeri u. 68.) kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság (1450 Budapest Pf. 81.) 82/2002. (IV.10.) határozata ellen benyújtott kifogás elbírálása során az alulírott napon meghozta a következő

végzést:

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását elutasítja.

A végzés ellen további jogorvoslatnak helye nincs.

 I n d o k o l á s

A kérelmező az 1997. évi C. törvény (továbbiakban Ve.) 34. § (2) bekezdés e) pontjára, 3. § a), d) e) pontjára, 149. § o) pontjára alapítottan panaszt nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz (továbbiakban OVB). Előadta, hogy 2002. március 31-én a Budapesti Kongresszusi Központban tartott ünnepségen a Romantic együttes az alapítvány által létrehozott Junior-Lyra díjban részesült. A díjat az ugyancsak díjazott Lőrinc Ádám adta át. Az Ifjúsági és Sportminisztérium (továbbiakban ISM) 2002. április2-ai meghívójában azonban a sajtó képviselőit arról tájékoztatta, hogy az ISM minisztere április 3-án az együttesnek Junior-Lyra díjat ad át. A Blikk és a Színes Mai Lap című újságokban pedig erről április 4-én tudósítás jelent meg. A cikkekből az újságolvasók arról értesültek, hogy a díjat az ISM alapította, és adta át a meghívó szerint. Ez a valóságnak nem megfelelő, választókat félrevezető olyan tájékoztatás, amely Fidesz színekben induló politikust népszerűsít, sérti a választási eljárás alapelveit.

Az OVB a 82/2002. (IV.10.) határozatában a panaszt - a Ve. 34. § (2) bekezdésére alapítottan - hatáskör hiányában elutasította. Döntését azzal indokolta, hogy a beadványban foglaltak nem sértik a Ve. rendelkezéseit.

A határozat ellen a kérelmező nyújtott be kifogást. Kérte a megváltoztatását és annak megállapítását, hogy a panaszban foglaltak sértik a 3. §-ában rögzített elveket.

A kifogás nem alapos.

A Ve. 21. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy a választási bizottságok elsődleges feladata a választási eredmény megállapítása, a választások tisztaságának, törvényességének biztosítása, a pártatlanság érvényesítése és szükség esetén a választás törvényes rendjének helyreállítása. E törvényhely azonban a választási bizottságok feladatait általánosságban fogalmazza meg. A választási bizottságok (szavazatszámláló, helyi, választási, országgyűlési egyéni választókerületi választási, területi választási, Országos Választási Bizottság) konkrét feladatait, hatáskörét a Ve. 30-34. §-a tartalmazza. E törvényi szabályozás az egyes bizottságokat érintően taxatív felsorolást rögzít, kogens szabályokat állapít meg arra vonatkozóan, hogy melyik, milyen feladatot, milyen módon láthat el. A Ve. 77. §-ának (1) és (3) bekezdése is kimondja, hogy csak a választási törvények megsértésére hivatkozva nyújtható be panasz, mégpedig az elbírálásra jogosult választási bizottságnál. A Ve. 79. § (1) bekezdésének a) és b) pontja értelmében a választási bizottság, ha a kifogásnak helyt ad megváltoztatja vagy megsemmisíti a törvénysértő döntést. Panasszal, kifogással tehát csak konkrét döntés támadható az annak elbírálására jogosított fórum előtt. Kérelmező a panaszát az OVH-hez nyújtotta be. A Ve. 34. § (2) bekezdésének a)-n) pontja értelmében az OVB állásfoglalást ad ki a választással kapcsolatos jogszabályok egységes értelmezése, és az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében, dönt a listák és az azokon szereplő jelöltek, a jelölőszervezetek nyilvántartásba vételéről, illetőleg elutasításáról, kisorsolja a listák sorszámát, jóváhagyja az országos népszavazás szavazólapjainak adattartalmát, dönt a benyújtott kifogásról, megsemmisíti a szavazás eredményét, ha olyan törvénysértést állapít meg, amely azt érdemben befolyásolta, megállapítja, hogy mely jelölő szervezetek érték el a törvényben meghatározott mértékű százalékos szavazathatárt, megállapítja, hogy az országosan összesített töredékszavazatok alapján az országos listák jelöltjei közül kik szereztek mandátumot, kiadja a mandátumot szerzett képviselőknek a megbízólevelet, megállapítja és közzéteszi a választás országosan összesített eredményét, kitűzi az időközi országgyűlési képviselőválasztást, és megállapítja annak naptár szerinti határnapjait, a tudomására jutott törvénysértés esetén kezdeményezi a hatáskörrel rendelkező szerv döntését, beszámol az Országgyűlésnek a választásról, népszavazásról, és eljár mindazon ügyekben, amelyeket a törvén a hatáskörébe utal. A kifogásban előadottakat az ismertetett törvényi szabályozással egybevetve az állapítató meg, hogy az OVB 82/2002. (IV.10.) határozatában a panaszt hatáskör hiányában törvényesen utasította el. Megjegyzi egyben a Legfelsőbb Bíróság azt is, hogy a kérelmező a kifogásában maga sem jelölt meg olyan konkrét Ve. 34. § (2) bekezdésében meghatározott törvényhelyet, amelyek alapján az OVB hatásköre megállapítható lett volna, illetve amely a hatáskör hiányát megállapító határozat törvénysértő voltát alátámasztotta volna.

A kifejezettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását a Ve. 80. § (4) bekezdése alapján elutasította. A további jogorvoslatot a Ve. 79. §-áank (2) bekezdése kizárja.

Budapest, 2002. évi április hó 16. napján


Dr Lomnici Zoltán sk. tanácselnök,

Dr. Kárpáti Magdolna sk. előadó bíró,

Dr. Hajnal Péter sk. bíró