947/2018. NVB határozat - Dr. H. Á. Á. által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

947/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Dr. H. Á. Á. (a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 20 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Tolna Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság 52/2018. (IV.14.) számú határozata ellen benyújtott fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. április 23-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és a fellebbezés tartalma]

[1]            A Tolna Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság 52/2018. (IV.14.) számú határozatában megállapította, hogy a választókerületben a választás eredményes volt és a megválasztott egyéni képviselő Horváth István, a Fidesz-KDNP jelöltje 21.477 érvényes szavazattal.

[A fellebbezés tartalma]

[2]            Beadványozó a határozat ellen 2018. április 17-én 15 óra 51 perckor fellebbezést nyújtott be. Előadta, hogy a szekszárdi 30. szavazókör szavazatszámláló bizottsági delegáltja jelezte felé, hogy a szavazókörében felvett jegyzőkönyvet vélhetőleg utólag az ő tudta nélkül javították. Minderről utólag szerzett tudomást, amikor a két jegyzőkönyvi példányt összehasonlította. Mindennek igazolására mellékelte a delegált birtokában lévő jegyzőkönyvi példányt, amelyen javítás nem szerepel és a Nemzeti Választási Iroda (a továbbiakban: NVI) által közzétett jegyzőkönyvet, amelyen javítások szerepelnek, valamint a delegált nyilatkozatát.

[3]            Álláspontja szerint a szavazás eredményéről készült jegyzőkönyv olyan papír alapú okirat, melyet az SZSZB megszabott alakban állít ki és mint közokirat teljesen bizonyítja a benne foglalt adatok és tények valódiságát, valamint annak idejét és módját. A teljes bizonyító erejű közokiratnak közhitelű ereje van, másként fogalmazva az az okirat mely elveszti közokirat jellegét semmiféle bizonyító erővel nem rendelkezik. A jogszabály által szabott alakban elkészített okiratok (jegyzőkönyvek) azáltal válnak közokiratokká, hogy a jogszabály által meghatározott módon kerülnek kitöltésre és a rögzített adatok valódiságtartalmának igazolása megtörténik az SZSZB tagok által.

[4]            Miután a Szekszárd 30.szavazókörben felvett eredeti – a delegált birtokában lévő - jegyzőkönyv az NVI-nél található és az eredmény megállapításánál figyelembe vett jegyzőkönyvhöz képest más adattartalommal bír, megállapítható, hogy az eredmény megállapításához felhasznált jegyzőkönyv nem közhiteles, így az eredmény megállapításánál figyelembe nem vehető. A hiba orvoslásához minimálisan a szavazókörben a szavazatok újraszámlálása szükséges, azonban a tudomásunk szerint több helyen is előforduló hasonló szabálytalanságok miatt a teljes választókerületi újraszámlálás is indokolt.

[5]            Fentiekre tekintettel kéri a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy a fenti OEVB-határozatot a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 231. § (5) bekezdés b) pontja alapján változtassa meg, és a Ve. 241. § (3) bekezdése alapján rendelje el az érintett szavazatok újraszámlálását.

II.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[6]            A fellebbezés érdemi vizsgálatra nem alkalmas.

[7]            A Ve. 199. § szerint a szavazatszámláló bizottság a szavazatok megszámlálását követően megállapítja a választás szavazóköri eredményét. A Ve. 200. § szerint pedig a választási bizottság megállapítja a választás eredményét.

[8]            A Ve. 258. § (2) bekezdése értelmében a szavazatszámlálásra és a jegyzőkönyvek elkészítésére vonatkozó szabályokat az egyéni választókerületi és az országos listás választás tekintetében külön-külön kell alkalmazni.

[9]            A Ve. 294. § (2) bekezdése szerint az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság a szavazóköri jegyzőkönyvek alapján, legkésőbb a szavazást követő hatodik napon megállapítja a választás egyéni választókerületi eredményét. A Ve. 296. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a Nemzeti Választási Bizottság legkésőbb a szavazást követő tizenkilencedik napon megállapítja a választás országos listás eredményét.

[10]        A Ve. 241. § (1) bekezdése kimondja, hogy a szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntése ellen csak a választási bizottságnak a választási eredményt megállapító döntése elleni fellebbezéssel, míg a Nemzeti Választási Bizottság eredményt megállapító döntése ellen értelemszerűen csak a bírósági felülvizsgálati kérelemmel együtt van helye.

[11]         A Nemzeti Választási Bizottság hangsúlyosan rögzíti, hogy a fellebbezés – bár formálisan az OEVB határozata ellen lett benyújtva - egyértelműen a listás szavazatok számával kapcsolatos, adott szavazókörben leadott listás szavazatok számát, illetve az erről készült jegyzőkönyv adattartalmát  vitatja, míg a támadott OEVB határozat kizárólag az országgyűlési egyéni választókerületi eredményre vonatkozik.

[12]         Fentieket összegezve a Nemzeti Választási Bizottság hatásköre az országos listás eredmény megállapítása, viszont nem rendelkezik hatáskörrel a listás szavazatok tekintetében jogorvoslati eljárás lefolytatására, így a szavazatok újraszámolására sem, ezért a fellebbezés hatáskör hiányában érdemben nem vizsgálható. Amennyiben a Nemzeti Választási Bizottság határozattal megállapítja a választás országos listás eredményét, akkor fenti indokkal azzal szemben bírósági felülvizsgálati kérelmet lehet előterjeszteni a Kúriához.

[13]        Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.

III.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[14]        A határozat a Ve. 199-200. §-ain, 241. §-án, a 258. § (2) bekezdésén, 294. §-án, 296. § (1) bekezdésén a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, a 231. § (5) bekezdés a) pontján, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. április 20.

 

                                                                                                            

 

                                                                                          Prof. Dr. Patyi András

                                                                                  a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke