939/2018. NVB határozat - D. R. magánszemély által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

939/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a D. R. magánszemély által benyújtott fellebbezés tárgyában – 20 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Tolna Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság 52/2018. (IV. 14.) számú határozata ellen benyújtott fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. április 22-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és a fellebbezés tartalma]

[1]           Tolna megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 52/2018. (IV. 14.) számú határozatában megállapította, hogy a választókerületben a választás eredményes volt, a legtöbb érvényes szavazatot Horváth István, a FIDESZ-Magyar Polgári Szövetség és a Kereszténydemokrata Néppárt jelöltje szerezte meg, így a megválasztott képviselő Horváth István lett.

[A fellebbezés tartalma]

[2]          Beadványozó 2018. április 17-én 15 óra 57 perckor az alábbi elektronikus levelet küldte 6 melléklettel az OEVB-nek címezve: „Tisztelt Tolna megyei 1. sz  OEVB ! A csatolt fájlban lévő,  AVDH,  dokumentumok  alapján,  a törvényes határidőn belül Fellebbezést nyújtok be az  52/2018  OEVB határozat ellen  !  Kérem, hogy jelen elektronikus levelemet visszaigazolni szíveskedjenek  Üdvözlettel:Demeter Róbert” ezt követően, 2018. április 17-én 16 óra 2 perckor újabb elektronikus levelet küldött, amelyben az alábbiakat rögzítette: „Az előző   emailből lemaradt a konkrét kérelem”.

[3]          Fellebbezését a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 241. § (2) bekezdés b) pontja alapján nyújtotta be az OEVB 52/2018 (IV.14) számú eredményt megállapító döntése ellen. Előadta, hogy folyamatosan figyelemmel kísérte az interneten a választásokat, és amiben már az NVB elmarasztalta az NVI-t ő is tapasztaltam. Azonban állítása szerint további jogsértések is feltűntek számára. Előadta, hogy a választásra jogosultak névjegyzékében szereplő választópolgárok száma, folyamatosan változott. Az MSZP Tolna megyei Területi Szövetségének vezetője, újságcikkben a választás tisztaságát kérdőjelezte meg, mégpedig hamis közokirat, felhasználásával, illetve közokirat hamisítással. Álláspontja szerint, a Nemzeti Választási Iroda által működtetett honlapon szereplő adatoknak közhiteleseknek kell lenniük, melyek az OEVB által adott adatszolgáltatáson kell alapulnia. Ez megítélése szerint nem történt meg így a közhitelesség vélelme is megdőlt. Állítása szerint ezt a Nemzeti Választási Bizottság is jogerős határozatában kimondta. Megítélése szerint ezzel olyan körülményt teremtettek meg , amely sérti a Ve. 2. § (1) bekezdés a), c), e), f) pontjait, a 202. §-át. Rögzítette, hogy szigorúan tilos, és bűncselekmény alapos gyanúját veti fel, amennyiben hamis adatot tüntetnek fel bármely közokiratnak minősülő elektronikus, vagy papír alapú felületen. mindezek alapján indítványozta, hogy a Nemzeti Választási Bizottságnak, hogy a Ve. (5) bekezdés b) pontja értelmében - az adatok korrigálását követően - változtassa meg a fenti OEVB - határozatot, akként, hogy a nagyszámú hiba és törvénysértések alapos gyanúja miatt semmisítse meg az eredményt és ismételt szavazást rendeljen el!

[4]          Fellebbezéséhez Szekszárd 007., 10., 30., 34. és 38. számú szavazóköreinek jegyzőkönyveit csatolta, és valamennyi esetében jelezte az NVI honlapján közzétett és megbízott SZSZB tag által kapott jegyzőkönyv közötti eltérést. Ezen túl a fellebbezésben is hivatkozott cikket is mellékelte.

[5]          A fellebbezés felterjesztését követően Tolna megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Iroda (a továbbiakban: OEVI) Vezetője, tekintettel arra, hogy a fellebbezés az OEVI és a HVI munkáját is érintik, megküldte a Nemzeti Választási Iroda részére a fellebbezés mellékleteiben foglalt észrevételekkel kapcsolatos szakmai álláspontját.

II.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[6]          A fellebbezés érdemi vizsgálatra nem alkalmas.

[7]          A Ve. 223. § (1) bekezdése szerint a fellebbezést személyesen, levélben, telefaxon vagy elektronikus levélben lehet benyújtani. A Ve. 224. § (1)-(2) bekezdései szerint a fellebbezést a megtámadott határozatot hozó választási bizottságnál kell előterjeszteni, úgy, hogy az legkésőbb a megtámadott határozat meghozatalától számított harmadik napon megérkezzen a választási bizottsághoz.

[8]          Ugyanezen szakasz (3) bekezdése előírja, hogy a fellebbezésnek tartalmaznia kell „a) a kérelem 223. § (3) bekezdése szerinti alapját,

b) a kérelem benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és - ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér - postai értesítési címét,

c) a kérelem benyújtójának személyi azonosítóját, illetve ha a külföldön élő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár nem rendelkezik személyi azonosítóval, a magyar állampolgárságát igazoló okiratának típusát és számát, vagy jelölő szervezet vagy más szervezet esetében a bírósági nyilvántartásba-vételi számát”.

[9]          A Ve. 10. §-a szerint a törvényben meghatározott határidők jogvesztők. A határidőket naptári napokban kell számítani, és a határidő annak utolsó napján 16 órakor jár le. A választási bizottság döntésére rendelkezésre álló határidő 24 órakor jár le. A 16 órát követően teljesített eljárási cselekményt - a választási szerv által végzett eljárási cselekmény kivételével - a következő napon teljesítettnek kell tekinteni.

[10]       Az OEVB választókerületi eredményt megállapító döntésével szemben fellebbezést, mivel az 2018. április 14-én került meghozatalra, a Ve. 10. §-a és a 224. §-a alapján 2018. április 17-én 16.00 óráig lehetett volna benyújtani. OEVB határozata tartalmazza azt a jogorvoslati kioktatást, amely szerint az ellen fellebbezéssel a meghozatalától számított 3. napon 16.00 óráig lehet élni. A meghozatal dátumát tartalmazza a határozat száma: Tolna megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság 52/2018. (IV. 14.) OEVB határozata, illetve a határozat végén is szerepel a meghozatal dátuma.

[11]       A Nemzeti Választási Bizottság a rendelkezésére álló iratok alapján megállapítja, hogy Beadványozó mindösszesen fellebbezésének mellékleteit nyújtotta be az OEVB-hez 2018. április 17-én 16.00 óráig, amelyek nélkülözik a Ve. 224. § (3) bekezdésében foglalt kötelező elemeket, így Beadványozó személyes adatait, a fellebbezés jogalapját, illetve konkrét kérelmét. Ezt maga is jelzi a 2018. április 17-én 16 óra 2 perckor megküldött levelében, amikor rögzíti, hogy „Az előző emailből lemaradt a konkrét kérelem”.

[12]       Beadványozó által „konkrét kérelem”-nek nevezett beadvány, amely tartalmazza a Ve. 223. § (3) bekezdésében foglaltakat, az OEVB határozata elleni fellebbezésre nyitva álló jogvesztő határidőn túl, április 17-én 16 óra 2 perckor került benyújtásra.

[13]       A Ve. 231. § (1) bekezdés b) pontja szerint a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, ha az elkésett, ugyanezen szakasz d) pontja szerint, ha az nem tartalmazza a 224. § (3) bekezdésében foglaltakat.

[14]       A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy Beadványozó 2018. április 17-én 15 óra 57 perckor benyújtott beadványai nem tartalmazzák a Ve. 224. § (3) bekezdésében foglalt adatokat, így Beadványozó személyes adatait és a fellebbezés jogalapját, ezért az érdemben nem vizsgálható.

[15]       Szintén nem vizsgálható érdemben a 2018. április 17-én 16.02 perckor megküldött beadvány, mert az az OEVB 52/2018. (IV. 14.) határozata elleni jogorvoslatra nyitva álló jogvesztő határidőn túl, 2018. április 17-én 16.00 órát követően került benyújtásra.

[16]       A Nemzeti Választási Bizottság hivatkozik a Kúria Kvk.I.37.951/2016/3. számú határozatára, amelyben a fellebbezéssel azonos módon benyújtható kifogással kapcsolatban rögzítette, hogy „a Ve. nem ad lehetőséget hiánypótlásra, a kérelmező által is hivatkozott Ve. 43. § (1) bekezdése szerint a választási bizottság a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján köteles a tényállás tisztázására, melynek szolgáltatása azonban a kérelmező feladata”.

[17]       A leírtak alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy Beadványozó 2018. április 17-én 15 óra 57 perckor benyújtott beadványa a Ve. 231. § (1) bekezdés b) pontja alapján, míg a 2018. április 17-én 16 óra 2 perckor előterjesztett beadvány a 231. § (1) bekezdés d) pontja alapján érdemben nem vizsgálhatók, ezért a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.

III.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[18]       A határozat a Ve. 10. §-án, 223-224. §-ain, 231. § (1) bekezdés b) és d) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. április 20.

 

 

                                                                                                            

                                                                                         Prof. Dr. Patyi András

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke