Gyakran ismételt kérdések

A választás előtt: értesítő, jelöltajánlás.

  • A Nemzeti Választási Iroda a 2018. február 9-i névjegyzéki adatok alapján február 12. és 19. között küldi meg az értesítést, hogy a magyarországi lakcímmel rendelkező választópolgár szerepel a névjegyzékben, illetve arról is, hogy melyik választókerületben, szavazókörben szavazhat.

  • A választópolgár – ha nem kapja meg az értesítőt, az megsemmisül vagy elvész – a helyi választási irodától (a jegyzőtől) új értesítőt igényelhet.

  • A kampányidőszak 2018. február 17-től április 8-án 19.00 óráig tart.

    • Jelöltajánlásra február 19. és március 5. között van lehetőség.
    • Minden választópolgár a lakcíme szerinti választókerületben, az ajánlóívet kitöltve és aláírva ajánlhat jelöltet.
    • Egy választópolgár több jelöltet is ajánlhat, egy jelölt viszont csak egy ajánlással támogatható. Az ajánlás nem vonható vissza.
    • A sikeres jelöltállításhoz 500 érvényes ajánlás szükséges.
    • A választópolgárok a lakcímük szerint illetékes országgyűlési egyéni választókerületi választási irodától (jegyzőtől) érdeklődhetnek, hogy a leellenőrzött ajánlások között szerepelt-e olyan, amely az ő adataikat tartalmazza. Fontos, hogy a jelölt által leadott ajánlásokat addig ellenőrzik, amíg 500 érvényes ajánlást találnak. Vagyis az ezeken felüli – esetleg több ezer – ajánlás ellenőrzésére már nem kerül sor. 
  • Nem gyűjthető ajánlás munkahelyen, államigazgatási szerveknél, a Magyar Honvédségnél, tömegközlekedési eszközön, iskolákban, óvodákban, kórházakban, rendelőkben.

    • Nem, más személy is beírhatja az ajánló választópolgár adatait.
    • Ugyanakkor az ajánlóív csak akkor érvényes, ha az ajánló választópolgár azt saját kezűleg írja alá. 
  • Országos listát a következő szervezetek állíthatnak:

    • a pártok, amennyiben legalább kilenc megyében, illetve Budapesten legalább 27 egyéni választókerületben jelöltet állítottak,
    • az országos nemzetiségi önkormányzatok. 

Megosztom ismerőseimmel

Megosztás LinkedIn-en
Megosztás E-mail-ben