6/2014. NVB iránymutatás a levélben szavazás szavazólapjának és azonosító nyilatkozatának a külképviseleten való leadásáról

6/2014. NVB iránymutatás
a levélben szavazás szavazólapjának és azonosító nyilatkozatának
a külképviseleten való leadásáról[1]

A Nemzeti Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 51. § (1) bekezdésében írt hatáskörében eljárva az alábbi

iránymutatást

adja ki:

A Ve.-nek a levél útján történő szavazásra vonatkozó rendelkezései kifejezetten nem szabályozzák, hogy a levélben szavazók névjegyzékében szereplő és a szavazási levélcsomag személyes átvételét kérő választópolgár hol jogosult a szavazólap és az azonosító nyilatkozat kitöltésére, azonban a választás és a választási eljárás alapelveivel ellentétes lenne az, ha azt a személyes átvétel helyszínén tehetné meg.

A Ve. 277. § (2) bekezdésében a „veheti át” fordulat, valamint a 279. § (2) bekezdés a), b) és c) pontjaiban egyaránt szereplő „juttathatja el” kifejezés értelmezéséből is az következik, hogy az átvétel helyszínéül szolgáló épületet a választópolgárnak el kell hagynia, és a – máshol kitöltött szavazólapot és azonosító nyilatkozatot tartalmazó – válaszborítékot kell visszajuttatnia vagy leadnia a 281. § (1) bekezdésében foglaltak szerint.

Az iránymutatás a választással kapcsolatos alábbi jogszabályi rendelkezések értelmezésére irányul:

Ve.:

„2. § (1) A választási eljárás szabályainak alkalmazása során érvényre kell juttatni a következő alapelveket:

a) a választás tisztaságának megóvása,

b) önkéntes részvétel a választási eljárásban,

c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,

d) a fogyatékossággal élő választópolgárok joggyakorlásának elősegítése,

e) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,

f) a választási eljárás nyilvánossága.”

„5. § (4) A Nemzeti Választási Bizottság által nyilvántartásba vett külképviseleti megfigyelő jelen lehet a külképviseleti választási iroda munkájánál. A külképviseleti megfigyelő

a) figyelemmel kísérheti a külképviseleti választási iroda munkáját,…”

„277. § (2) Az a magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár, aki a 92. § (1) bekezdés bb) pontja szerint a szavazást megelőző tizenötödik napig a szavazási levélcsomag személyes átvételét kérte, a szavazást megelőző tizenötödik naptól, legkésőbb a szavazást megelőző második napon – minden munkanapon 9 és 16 óra között – veheti át a szavazási levélcsomagot a választási irodában az általa megjelölt

c) a miniszter által rendeletben kijelölt külképviseleten.”

„278. § (1) A választópolgár a szavazási levélcsomagban megkapott szavazólap kitöltését követően a kitöltött szavazólapot a belső borítékba helyezi, és azt lezárja.

(2) Az azonosító nyilatkozatra rá kell vezetni a választópolgár

a) nevét,

b) születési nevét,

c) születési helyét és idejét,

d) anyja nevét, valamint

e) személyi azonosítóját vagy a magyar állampolgárságát igazoló okiratának típusát és számát.

(2a) Az azonosító nyilatkozatot az ajánló választópolgár saját kezűleg aláírja.

(3) A lezárt belső borítékot és a kitöltött azonosító nyilatkozatot a választópolgár a válaszborítékba zárja.”

„279. § (2) A levélben szavazók névjegyzékében szereplő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár a szavazatát tartalmazó válaszborítékot

a) a Nemzeti Választási Irodába juttathatja el úgy, hogy a szavazást megelőző napon 24 óráig megérkezzen,

b) a magyarországi szavazást megelőző tizenöt napon belül minden munkanapon 9 és 16 óra között, valamint a külképviseleti szavazás ideje alatt eljuttathatja bármely külképviseleti választási irodába, vagy

c) a magyarországi szavazásra rendelkezésre álló időszakban eljuttathatja bármely országgyűlési egyéni választókerületi választási irodába.”

„281. § (1) A külképviseleten a külképviseleti választási iroda, az országgyűlési egyéni választókerületi székhely településen az országgyűlési egyéni választókerületi választási iroda biztosítja a szavazatot tartalmazó válaszboríték leadásának lehetőségét.

(2) A válaszborítékot az iroda folyamatos felügyelete alatt álló urnába lehet bedobni. A külképviseleten az urnát biztonságos helyen kell tárolni.”

a központi névjegyzék, valamint egyéb választási nyilvántartások vezetéséről szóló 17/2013. (VII. 17.) KIM rendelet (Knr.) 1. melléklet:[2]

„2. A Ve. 277. § (2) bekezdés c) pontja alapján a szavazási levélcsomagot a magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár a következő külképviseleteken veheti át:

a. Magyarország Nagykövetsége, Belgrád

b. Magyarország Konzulátusa, Beregszász

c. Magyarország Nagykövetsége, Bukarest

d. Magyarország Főkonzulátusa, Csíkszereda

e. Magyarország Főkonzulátusa, Kassa

f. Magyarország Főkonzulátusa, Kolozsvár

g. Magyarország Nagykövetsége, Pozsony

h. Magyarország Főkonzulátusa, Szabadka

i. Magyarország Főkonzulátusa, Ungvár

j. Magyarország Főkonzulátusa, Eszék

k. Magyarország Nagykövetsége, Kijev

l. Magyarország Főkonzulátusa, Lendva”

 

Az országgyűlési képviselők választásán a választási irodák hatáskörébe tartozó feladatok végrehajtásának részletes szabályairól, a választási eredmény országosan összesített adatai körének megállapításáról, valamint a választási eljárásban használandó nyomtatványokról, valamint egyes választási tárgyú rendeletek módosításáról szóló 1/2018. (I. 3.) IM rendelet[3]:

„12. § (1) A külképviseleti választási iroda (a továbbiakban: KÜVI) - a Ve.-ben foglalt feladatain túl –

(..)

b) ellátja a külképviseleti szavazással és a levélben szavazással kapcsolatos tájékoztatási feladatokat,

(..)

e) a külképviselet épületében a szavazást megelőző tizenötödik naptól minden munkanapon

ea) külön urnát biztosít a levélben szavazók válaszborítékjának leadására, amelyet a válaszboríték leadására rendelkezésre álló időben folyamatosan felügyel,

eb) a postai úton a KÜVI-hez beérkező válaszborítékokat megszámlálja és az urnába helyezi, és erről külön - a postai úton beérkezett válaszborítékok számát is tartalmazó - jegyzőkönyvet vesz fel,

ec) a válaszboríték leadására rendelkezésre álló nyitvatartási idő elteltét követően felbontja az urnát, megszámlálja az aznap az urnába helyezett válaszborítékokat, és azokat becsomagolja úgy, hogy a csomagolás megsértése nélkül ne lehessen a csomag tartalmát megváltoztatni,

ed) az aznap az urnába helyezett válaszborítékok számát rögzíti az informatikai rendszerben,

f) az NVI-hez való továbbításukig gondoskodik a válaszborítékokat tartalmazó csomagok biztonságos helyen történő őrzéséről,

(..)

(3) A Knr. 1. melléklet 2. pontjában meghatározott külképviseleten működő KÜVI

a) kinyomtatja és hitelesíti a szavazási levélcsomagot a külképviseleten átvevő választópolgárok jegyzékét, és erről az informatikai rendszerben tájékoztatja az NVI-t, valamint

b) a személyazonosság - magyar vagy más hatóság által kiállított, a személyazonosság igazolására alkalmas okmány alapján történő - ellenőrzését és az átvétel igazolását követően átadja a szavazási levélcsomagot a jegyzéken szereplő választópolgárnak.”

 

Indokolás

A Ve. lehetővé teszi a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező választópolgár számára, hogy a Knr. 1. mellékletének 2. pontjában meghatározott külképviseleten átvegye a szavazási levélcsomagot, továbbá azt, hogy a szavazatát tartalmazó válaszborítékot leadja a külképviseleten. [4]

A levélben szavazás során – annak jellegéből adódóan – az állam nem képes biztosítani valamennyi alapelv érvényesülését, hiszen a választópolgár az állami intézményrendszer hatósugarán kívül adja le szavazatát. Abban az esetben azonban, ha a szavazólap kitöltésére valamely hatóság vagy egyéb állami intézmény épületén belül sor kerülhetne, minden olyan garanciális elemet biztosítani kellene, amely – a személyes szavazás körülményeihez hasonlóan – garantálja a választási és választási eljárási alapelvek érvényesülését.

Az Alaptörvény 2. cikk (1) bekezdése szerint az országgyűlési képviselőket titkos szavazással, a választók akaratának szabad kifejezését biztosító választáson választják. A Ve. a választási és a választási eljárási alapelvek érvényesülését megfelelő eljárásrend kialakításával biztosítja.

A Ve. ugyanakkor kizárólag a külképviseleti szavazás tekintetében tartalmaz a szavazás titkosságának és a választási eljárás alapelveinek érvényesítését biztosító eljárási szabályokat (pl. szavazófülke, megfigyelők jelenléte, a külképviseleti választási iroda rendfenntartó szerepe).

A levélszavazatok szavazólapjának és azonosító nyilatkozatának a külképviselet épületében történő kitöltését a Ve. kifejezetten nem tiltja ugyan, de nem is állapít meg olyan – megfelelő garanciákkal körülbástyázott – eljárásrendet, amely biztosítaná a választás tisztaságának megóvása és a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvének érvényesülését, és amelynek alkalmazásával a választópolgárok befolyástól mentesen, titkosan adhatnák le szavazatukat.

 

Budapest, 2014. március 11.

 

Dr. Patyi András
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke

 

[1] A 2/2018. NVB iránymutatásban foglalt módosításokkal egységes szerkezetben

[2] Módosította a 2/2018. NVB iránymutatás

[3] Módosította a 2/2018. NVB iránymutatás

[4] Módosította a 2/2018. NVB iránymutatás

Megosztom ismerőseimmel

Megosztás LinkedIn-en
Megosztás E-mail-ben